Ineos Grenadier er for dem som omfavner det barske og savner forrige Land Rover Defender. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Ineos Grenadier

Ut på tur – aldri sur

Ineos Grenadier er bilen som mange mener Land Rover burde oppgradert Defender til. Men de gjorde ikke det. Derfor bygde Jim Ratcliffe den.

Publisert Sist oppdatert

Grenadier er den robuste offroaderen for dem som på ramme alvor mener verden gikk på et tap da Land Rover bestemte seg for å oppgradere Defender fra traktor til luksusbil.

Den adlede multimilliardæren Jim Ratcliffe, eier av kjemigiganten INEOS, var blant dem. Men framfor å sutre, går det jo an å se problemet som en utfordring og deretter gjøre noe med det. Som tenkt så gjort. Og bilens navn? Jo, den oppkalte Ratcliffe etter favorittpuben i London.

– Jump inn, så kjører vi ut i skogen og jeg skal vise deg hvorfor du setter deg fast med en vanlig firehjulstrekker der du kommer greit fram med Grenadier, kommer det kjapt fra en av instruktørene.

Opp med et par knappetrykk

Så jeg legger inn lavserie med spaken til høyde for automatgirvelgeren jeg kjenner igjen fra BMWs biler, og tar i vei. Med drøyt 26 cm bakkeklaring og alltid 50/50 firehjulsdrift innkoblet skal det noe til å stoppe den 2,7 tonn tunge og innpå fem meter lange bilen så lende det er plass nok.

Et par steiner klatrer jeg meg greit over, og selv om bilen slår ned i en av dem, vet jeg at den er så solid bygd og beskyttet under at det ikke gjør noe som helst. Om jeg skulle bli hengende fast på en stein eller trestubbe, vet jeg at vinsjen skjult bak platen registreringsnummeret foran sitter festet til er mer enn kraftig nok til å trekke meg av.

Men med det venstre bakhjulet nede i løs sand og det høyre forhjulet hengende i luften er det full stopp i en bakke. Ok, her er det bare å skyve reduksjonsgirspaken til siden så den kobler inn sperren på fordelingskassen. Dernest trykker jeg inn knappen i taket som elektrisk kobler inn sperren bak for så å trykke inn knappen ved siden av – og vips er forhjulene også sperret og bilen trekker på alle hjul. Så legger jeg inn trinn to i ZF-kassen for å få nok moment på offroaddekkene, og tråkker forsiktig på høyre pedal. Grenadieren setter seg i umiddelbar bevegelse, og uten det minste antydning til hjulspinn kryper bilen opp.

Ikke ulik gamle Defender

Grenadier er den robuste offroaderen for dem som på ramme alvor mener verden gikk på et tap da Land Rover bestemte seg for å oppgradere Defender fra traktor til luksusbil

På avstand har Grenadier mange likhetstrekk med forrige generasjon Land Rover Defender, men det som møter deg er en moderne, rammebygd bil med gode Recaro-stoler, Brembo bremser, dempere fra Bilstein, fordelingskasse fra Tremac og alt av moderne hjelpemidler som forventes i en 2023-bygd bil, naturligvis inkludert elektrisk betjente vinduer og høyde/lengderegulering av rattet. Det inkluderer også et ekstra horn som bare gir fra seg et lite pip for ikke å skremme vettet av syklister og fotgjengere.

Snorkel kan den også leveres med, men det er ikke bare for å beskytte mot vanninntrenging, men like mye for å rense luften inn i motoren for støv og skitt.

At den ikke har elektrisk regulering av setene, har blant annet å gjøre med vadedybden på 80 cm. Ikke alle elektriske komponenter liker vann.

Hav av knapper og brytere

I en verden hvor bilprodusentene, for å spare penger, legger de fleste funksjoner via skjermbetjening, valgte Ineos å gå stikk motsatt vei. Inne i Grenadier møter du – naturligvis i tillegg til en ikke altfor stor skjerm, et bryterpanel bare passasjerfly kan matche. Og de mange det ikke er plass til på midtkonsollen befinner seg i taket. Her er det også lagt opp brytere til strømuttak oppe på taket.

Hvorfor også på taket. Holder det ikke med bøyler til å holde seg i og stige på bakdøren (for øvrig delt 30/70 hvor reservehjulet med eget oppbevaringsrom i felgen (!) henger på den bredeste døren)?

Festepunkter i sidene

Selvfølgelig kan det være kjekt med tilgang på strøm om man først har bosett seg for en kortere periode på bilens tak, men tanken er primært at gjennom individuelle valg å kunne feste ulike ting i festepunktene i Airline-krokene i bilens sider. At bilen trekker tilhenger på 3,5 tonn uansett om motoren drikker bensin eller diesel, burde være unødvendig å nevne.

Det synes som om folkene bak utviklingen av Grenadier (les Magna Steyr i Graz i Østerrike) har tenkt på det meste. Der forholder man seg jo til Mercedes-Benz Geländewagen og kan det meste om bilers evne til å ta seg fram og praktiske løsninger i dem.

BMWs motorer

At den ikke har elektrisk regulering av setene, har blant annet å gjøre med vadedybden på 80 cm. Ikke alle elektriske komponenter liker vann.»

Jeg nevnte BMW. Allerede tidlig i utviklingen av bilen endte Ineos opp med BMWs 3-liters rekkeseksere, som med diesel på tanken yter 245 hk/550 Nm. I terrengkjøring trenger man ikke hestekrefter som i en sportsbil, men moment som i en traktor.

Bensinvarianten, som trolig er lite aktuell i Norge, yter 286 hk og har 450 Nm i moment.

Bygges i Frankrike

Opprinnelig var planen å produsere Grenadier i Wales, men Ineos endte opp med å overta den moderne Smart-fabrikken Mercedes-Benz hadde ledig i Hambach rett nord for Stasbourg i Frankrike ettersom neste generasjonen av Smart skal samproduseres med Geely i Kina.

Her bygges nå Grenadier, foreløpig parallelt med Smart, i fire varianter: Utility Wagon som fem seter eller to seters varebil, Trailmaster Edition og Fieldmaster Edition. Neste år kommer den som firedørs pickup, og en elektrisk modell ventes å være klar i 2026.

Det er tøft å kjøre på dårlige traktorveier i skogen, men de fleste biler - uansett hvor gode de er til å ta seg fram der allmenn vei slutter, ruller mest med asfalt under hjulene. Så hvordan oppfører Grenadier seg på tørr asfalt når produsenten på forhånd har gitt til kjenne at bilen med stive aksler er designet for å være bra på vei og utmerket offroad?

Så jeg tar først varianten med terrengdekk ut på svensk landevei. Det ble en brutal overgang fra styrepresise Alfa Romeo Tonale jeg hadde parkert på Gardermoen dagen før. Må styringen være så svømmende selv om den er konstruert for terrengbruk? Dette er slik jeg husker forrige Defender. Nei, det må den slett ikke, og endringen ble dramatisk bedre med asfaltdekk på bilen. Plutselig var det gøy å kjøre en bil som knapt noen har sett på veien. Rask er den også.

Opprinnelig var planen å produsere Grenadier i Wales, men Ineos endte opp med å overta den moderne Smart-fabrikken Mercedes-Benz hadde ledig i Hambach

Det er på ingen måte å ta for hardt i å påstå at interessen for Grenadier har vært betydelig siden prosjektet ble kjent for noen år tilbake og siden er utviklet til komplett bil i et program som på ingen måte ser ut til å være noe luftslott slik mange av de bilene som nå lanseres fra andre siden av jordkloden lett kan komme til å bli.

Varebil mest aktuelt

Gi-bort-pris ser ikke Ineos ut til å legge seg på. Med 1.899.999 kroner for rimeligste personbil med dieselmotor, matcher en lang Defender (type 110) dette fullt ut. Likevel er det som varebil Grenadier har mest å tilby norske kjøpere. Her oppgis startprisen med dieselmotor til 1.049.999 kroner og nær identisk med Defenders dieseldrevne varebil. Varebilvarianten bygges ferdig i Hambach, leveres uten løse bakseter og kan senere ikke bygges om til personbil.

Hvem importerer og distribuerer?

Svenske Hedin gjør det i store deler av Europa, og i Norge gjennom Bavaria. Salgs- og markedsdirektør Morten Dahle bekrefter at de første bilene allerede befinner seg i Oslo hvorfra bilene i første omgang selges, men flere byer kan snart være aktuelle.

Fabrikkens mål er en årlig produksjon på 32.000 biler.

OPPSUMMERT

Ineos Grenadier ser ut som den bærer historiens patina, men den er moderne, tøff og svært godt utstyrt offroader med førsteklassens terrengegenskaper.

Priser

PriserUtility Wagon 2 seterUtility Wagon 5 seterTrailmaster EditionFieldmaster EditionNordic Edition Platinum
Diesel1 050 0001 900 0002 060 0001 960 0002 320 000
Bensin1 070 0002 030 0002 140 0002 100 0002 395 000

INEOS Gredanier

Dieselmotor:BMW 3,0, R6, twin-turbo
Effekt/moment:245 hk/550 Nm
BensinmotorBMW 3,0, R6, turbo
Effekt/moment:286 hk/450 Nm
Drivlinje:8A, firehjulsdrift
0-100 km/t:9,9 (D)/8,6 (B)
Toppfart:160 km/t
Forbruk diesel:10,5 - 12,2 l/mil
Forbruk bensin14,4 - 14.9 l/mil
Diesel CO2/NOx:263 - 304 g/km - 23,7 mg/km
Bensin CO2/Nox:293 - 342 g/km - 15,7 mg/km
Mål LxBxH:490/193/204 cm
Akselavstand:292 cm
Vadedybde:80 cm
Bakkeklaring:26,4 cm
Bagasjerom:Opp til 2 000 liter
Egenvekt:2 700 kg
Tilhengervekt:3 500 kg
Euro NCAP:Ikke testet
Garanti:5 år/100 000 km
Miljøklasse:G
Kilde: Produsent

Powered by Labrador CMS