-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Ford Galaxy/VW Sharan: Med plass til alle
Nye flerbruksbiler er dyre, men etter et par år koster de ikke mer enn en middels stasjonsvogn.

Først publisert i BIL 6 - 1998.
For den som er velsignet med en stor familie, er det ikke alltid nok med en stasjonsvogn. Da kan en såkalt MPV, eller flerbruksbil, være løsningen. Med inntil 7 seter blir det plass til alle smårollingene og svigermor.
Renault Espace var den første flerbruksbilen og den fikk være på markedet alene i noen år. I USA er slike biler populære, men er gjerne litt større enn det vi europeere setter pris på, så vans har ikke solgt så bra i Norge. Mye på grunn av høye avgifter. I 1996 dukket tvillingbrødrene Ford Galaxy og VW Sharan opp. Sammen med Chrysler Grand Voyager har de vært de mest solgte flerbruksbilene her til lands.
Galaxy og Sharan, og nå i det siste Seat Alhambra, er et samarbeidsprosjekt mellom Ford og VW. Karosseriet er identisk, men detaljer som grill og lykter skiller bilene fra hverandre. Innvendig er det også forskjeller, men mange deler er felles. Mens bensinmotorene med to liter sylindervolum er henholdsvis Fords og Volkswagens, er TDiog VR6-motoren hentet hos Volkswagen.
Lite brukt
Siden bilene er relativt dyre, en Ford Galaxy 2.0 koster 358.000, det er nesten 80.000 mer enn en Mondeo stasjonsvogn, selges det ikke så mange nye. Det er ikke alle som trenger 7 seter. Noen velger kanskje å legge pengene i en nr2 bil i stedet. Fra 1996 og frem til april i år er det bare solgt 936 Galaxy registrert som 7-seters personbil. Toppmodellen med V6-motor på 2,8 liter er for øvrig registrert bare for seks personer. Volkswagen har i samme periode solgt 506 Sharan som personbil.
Det beskjedne nybilsalget gjør at tilbudet av brukte biler er noe begrenset. Og de bilene forhandlerne tar inn, blir ikke stående lenge. For etter to år har prisen sunket ned på stasjonsvognnivå. Dermed har du valget mellom en pent brukt 7-seter, eller en ny stasjonsvogn. En 1996 Galaxy eller Sharan bør la seg oppdrive hos forhandler for rundt 270.000 kroner.
Tunge biler
Med en tomvekt på 1765 kg er ikke disse bilene noen lettvektere. Og kjører man mye med full bil, vil nok noen synes at 2-liters motorene blir i minste laget. De eierne vi har snakket med er heller ikke særlig imponert over bensinforbruket. Modellene med VR6-motoren fra Volkswagen flytter seg raskt nok, også med full last. Men bensinforbruket blir deretter.
Den beste motoren er nok TDi dieselen på 110 hester. Med et kraftig dreiemoment er den lettkjørt og holder farten oppe i motbakkene selv med full last. I tillegg slipper du å måtte tanke så ofte.
Innvendig finner man sju seter som kan tas ut, snus, legges ned eller flyttes i nesten alle tenkelige posisjoner. Kombinasjonsmulighetene mange, men skal sju personer ha plass, bør de ikke ha med seg så mye bagasje hver. Derimot vil en familie på fem ha langt bedre plass enn i en vanlig stasjonsvogn.
Lite feil å finne
På nyere bruktbiler er det lite feil å finne, noe mannskapet på NAF teststasjon kunne bekrefte. Men flere av eiere vi pratet med har opplevd elektriske problemer. Kanskje er det Ford- og VWdelene som går dårlig overens. En eier opplevde å måtte bytte gearkasse, men Ford tok dette på garantien. Det kan ha vært et enkelt tilfelle, men det kan likevel være lurt å sjekke at gearkassen fungerer som den skal.
Ellers bør man passe seg for rust. På Galaxyen som vi hadde med til NAF, hadde rusten begynt å sette seg foran på kanalene. Det skyldes trolig dårlig tilpassede innerskjermer.
Egentlig var det kanskje litt mer rust enn man kunne forvente på en bil som bare har opplevd to vintre. Så det kan lønne seg å gi bilen en understellsbehandling hvis man ønsker at den skal vare.