-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Volvos dobbelkløtsj testet
Endelig får Volvo en etterlengtet ny tokløtsj girkasse – i første omgang i C30, S40 og V50 – vi har testet den!
Volvo girer opp
Volkswagen har vist vei med sin såkalte DSG-girkasse med dobbelkløtsj. Nå følger flere andre etter.
Dobbelkløtsj betyr rett og slett at det er to kløtsjer i girkassa, og at første, tredje, femte gir og revers bruker den ene kløtsjen og at andre, fjerde og sjette bruker den andre.
Fordelen er åpenbar – på denne måten kan du gjøre klart det neste giret og dermed skjer girskiftet svært raskt.
Powershift kaller Volvo sin variant som er utviklet sammen med Ford og girkasseprodusenten Getrag.
I noen modeller først
I første omgang er det en motor som får den nye girkassen. C30, S40 og V50 med toliters dieselmotor. En motor som yter 136 hestekrefter og 320 newtonmeter.
Powershiftkassen er imidlertid akslet for mer krefter enn dette. I følge Volvo kan den håndtere dreiemoment opp mot 450 Newtonmeter noe som i praksis betyr at den kan klare at fra den store V8-motoren som sitter i XC90 og S80 til den lille1,6-liters dieselmotoren som du finner i de tre bilene som nå har fått kassa kombinert med toliters dieselen.
Representantene fra Volvo vil ikke si noe konkret om når vi kan vente å se den nye girkassen i kombinasjon med andre motoralternativer, men det vil ganske sikkert raskt bli etterspørsel etter den nye girkassen i Volvo V70 særlig i kombinasjon med motorene med 136 og 163 hester.
Satt opp for komfort
Girskiftene i den nye kassa skjer mykt og behagelig. Det er helt åpenbart at man først og fremst har hatt komfort som mål når man har utviklet denne girkassa.
Den som forventer seg en lynrask sportskasse a la S tronic hos Audi blir ganske sikkert skuffet. Riktignok er det mulig å gire kassen ”manuelt” ved å dytte girspaken opp og ned, men uten noen mulighet for hendler eller knapper på rattet.
Dermed har Volvo fått en girkasse med dobbelkløtsj som egentlig føles mer som en god tradisjonell automatkasse.
Antagelig er det nettopp det man har forsøkt å få til – og i så tilfelle får vi heller se om girkassen er fleksibel nok til at den også kan programmeres med en mer sportslig profil om den senere skal brukes i andre biler.
Girkassen vil også dukke opp i Ford Focus som jo også deler toliters dieselmotoren med Volvo.
Bedre enn vanlig automat
Grunnen til at Volvo har valgt toliters dieselmotoren til å lansere den nye girkassa er at man ikke har hatt noen automatkasse til denne motoren.
Det betyr også at sammenligningsgrunnlaget blir litt vanskelig, men Volvo hevder at forbruket vil være åtte prosent lavere enn med en tradisjonell automatkasse.
Det vil si 0,59 for C30 og 0,6 for S40 og V50. Noe som igjen gir CO2-utslipp på henholdsvis 156 og 159 gram per kilometer.