Jeep Cherokee Renegade

Bak Renegade-betegnelsen finner vi en øyemagnet med fin fremkommelighet og komfort både på asfalt og krøttersti.

Publisert Sist oppdatert

Cherokee Renegade
Cherokee Renegade

Først publisert i BIL 11 - 2003.

Dagens utgave av Cherokee debuterte under Detroitutstillingen i januar 2001 under navnet Liberty, som fortsatt er modellbetegnelsen i USA. Renegade med 2,8-liters common rail-diesel ble lansert høsten 2002.

Det er på grønne skilter Cherokee har best fotfeste her hjemme. Vi legger imidlertid ut på prøvekjøring med 5-seteren i kombinasjon med CRD-motor og utstyrsnivå Renegade. Ganske fort erfarer vi at ekvipasjen har høy oppmerksomhetsfaktor. Ettersom dette neppe har med sjåførens utseende å gjøre, blir konklusjonen at Renegade eksteriøret, med ekstralysene på taket og de røffe, brede skjermene, gir bilen det lille ekstra som løfter utseendet over det ordinære.

Førermiljøet er tradisjonelt Jeep, rikholdig og oversiktlig, med cruise control-knapper på rattet og lavgear-spaken til venstre for gearvelgeren. Venstrefoten finner seg til rette på en bred, god fothviler. Høyrebenet har derimot ingen sidestøtte på grunn av midtkonsollens utforming. Det er rommelig plass til fire, med fem bak blir det trangt på lengre turer. Det er også god bagasjeplass med grei fleksibilitet på grunn av delt bakseterygg.

På landeveien gir Cherokee en positiv kjøreopplevelse, den har god retningsstabilitet – trenger ikke å gjetes slik som storebror Grand Cherokee. Den svelger humper og tverrskjøter fint, men vi må akseptere at det hiver og husker på seg over de lange og myke ujevnhetene. Komforten på landeveien er god, og på grunn av den myke avfjæringen er komforten overraskende god også på dårlig vei. Ved å kombinere uavhengig fjæring med lang fjæringsvei på forhjulene med hel bakaksel har Jeep funnet en god balanse mellom asfaltkomfort og fremkommelighet utenfor allfarvei. 4WD-systemet, som Jeep kaller Selec-Trac, fungerer upåklagelig og kan kobles inn og ut i fart. Systemet er helt mekanisk, med senterdifferensial med sperre. Når ekte firehjulstrekk kombineres med solid dreiemoment og automatgear, skal det usedvanlig dårlig vei til for å stoppe denne bilen. Skulle veien bli så dårlig er det godt å vite at Renegade har ekstra beskyttelsesplater under.

Motoren er kombinert med en automatkasse som er fint tilpasset optimale turtall ved normale hastigheter. Ved 80 km/t ligger turtallet på 1800 o/min., altså nøyaktig hvor du har maksimalt dreiemoment. Vi savner imidlertid en indikasjon ved instrumentpanelet om hvilket gear som ligger inne. Har du behov for å sjekke om du kjører i “Drive eller et manuelt valg, må du kaste blikket ned mellom setene.

Denne turbomotoren er ikke av de kvikkeste, men glem ikke at egenvekten er drøyt to tonn. De knappe 14 sekundene som akselerasjonen er oppgitt til, gjelder med firehjulsdrift. Den er ett sekund raskere når bare 2WD benyttes. Støy er et ikketema med moderne dieselmotorer, så også her – så snart motoren er varm. De to minuttene det tar før temperaturen stiger, før du kjører ut fra gårdsplassen om morgenen, er eneste grunn for naboen din til å klage over ditt valg av bil.

Jeep Cherokee CRD 2.8 Renegade:
Pris:
kr. 591.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 2776 ccm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/3800 o/min. Dreiemoment: 360 Nm v/1800 o/min.
Mål: Lengde: 450 cm. Bredde: 182 cm. Høyde: 182 cm. Akselavstand: 265 cm.
Dekk: 235/70R16.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2031 kg. Tillatt totalvekt: 2520 kg.
Bagasjerom: 820 liter.
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,9 sek
Toppfart: 174 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,06 l/mil
CO2-utslipp: 263 g/km
Konkurrentene: Mitsubishi Pajero, Ssang- Yong Rexton, Suzuki Grand Vitara, Land Rover Discovery, Toyota LandCruiser.
Aktuell: Leveres også med 2,4- og 3,7-liters bensinmotor og 2.5 CRD.
Antall salgspunkter: 24 i dag, flere i løpet av året.

Powered by Labrador CMS