Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV
Chevrolet Spark EV

Elektrisk gnist

Snart lanserer Chevrolet lille Spark i Norge. Kanskje versjonen som nå vises i Los Angeles kan komme hit neste år?

Publisert Sist oppdatert

På LA AutoShow som åpner til helgen står Spark EV, en el-versjon av den nye småbilen. Lang rekkevidde, kort ladetid og kjappe ytelser er blant argumentene GM fremfører.

I Statene skal bilen koste 25.000 dollar etter skattefordeler. Det kan høres rimelig ut, men i USA får du mange fine og store bensinbiler for vesentlig mindre penger enn det.

LES OM: Norges billigste bil

Hvis den får en tilsvarende pris i Norge, kan den komme til å bli Norges billigste elbil, men vi får vente og se. GM har så langt bare sagt at Spark EV er aktuell for en del globale markeder, deriblant Canada og Sør-Korea.

Chevrolet lover lengre rekkevidde per opplading enn konkurrentene, uten å spesifisere hvor mye lang.

Dessuten blir Spark EV den første elbil som kan lades med den nye standarden «SAE Combo DC Fast Charging» - som skal gi 80 prosent batterikapasitet i løpet av 20 minutter.

I tillegg kan den lades fra standard nettuttak på 120V eller 240V. Fra et vanlig 240V anlegg tar det rundt syv timer å fullade batteriene.

Spark EV drives av en elmotor som yter 130 hk og den har et dreiemoment på 542 Newtonmeter – noe som sørger for raske akselerasjoner, som null til hundre på under åtte sekunder. Li-ion batteriet har en kapasitet på 20 kWh.

Chevrolet garanterer at batteripakken er trygg og pålitelig, og garanterer en levetid på åtte år, eller 100.000 miles. Batteriene veier 254 kg og opptar et volum på 133 liter.

Powered by Labrador CMS