-
Takstansvarlig/Skadekoordinator
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Chrysler på offensiven: Åpen kryssild
Chrysler er på offensiven, det skal komme en ny bilmodell hver annen måned frem til 2007. Åpen kryssild er en passende offensiv.


Crossfire
Crossfire
Først publisert i BIL 6 - 2004.
Den europeiske introduksjonen var lagt til Provenceområdet, et passende område til det første bekjentskap med denne bilen, spesielt når gradestokken viste 25 varme, mens vi ennå slet med siste rest av vinter i Norge.
Tittelen henspeiler selvfølgelig til modellnavnet Crossfire. Bilene kommer til Norge i tide for norsk høysommer, det vil si i løpet av juni. De som velger å kjøpe en av de åpne, kan være rimelig trygg på at naboen ikke har maken – importøren får kun 10 biler i år, med og uten tak. Fra før er det tatt inn fem Crossfire på forrige kvote.
Karman-jobb
Crossfire er produsert på Karman-fabrikken i Tyskland, for alle markeder, også USA. Det er ingen hemmelighet at understellet er fra den forrige SLK-modellen, slett ikke negativt, det skulle borge for gjennomtenkte løsninger med gode kjøreegenskaper. Bilen er altså et resultat av fusjonen Chrysler – Mercedes-Benz.
Med forventning bestilte vi en gul bil da nøklene skulle utleveres for prøvekjøring. Gult fordi det er den eneste fargen som kun fåes med nedfellbar kalesje. Og vi valgte oss en med 6-trinns manuell kasse, dette er ikke bilen for automatiserte gearskift, spør du meg. Vi har sett
mange dårlige løsninger på nedfelling av en kalesje, og vi har sett gode. Karmans løsning havner i kategorien meget god. Her sitter man i bilen, løsner et håndtak ved frontruta, skyver taket noe bakover og trykker på en bryter. Siderutene går ned og sammenbrettingen begynner. Etter at operasjonen er gjennomført, ser du ikke en eneste sprekk hvor du kan skimte kalesjen igjennom.
Bilen er utstyrt med en potent 3,2-liter V-sekser med hele 218 hk og 310 Nm i dreiemoment. For den som ønsker noe heftigere, og som ikke er opptatt av hva det måtte koste, kommer det en kraftigere modell, kalt SRT Street Racing Technology) hvor det er koblet en kompressor til motoren, og med det er effekten økt til hele 330 hk.
Interiøret er sportslig, seteinnstillingene komfortable og gearspaken lettbetjent. Responsen på rattbevegelsene er direkte og veigrepet upåklagelig, men så er det også noen fete såler som er montert på bilen, særlig bak. Akselerasjonen er heftig nok, og når bilen passerer 100 km/t, kommer en elektronisk spoiler opp fra bakluka. Denne forblir oppe inntil hastigheten synker til under 60 km/t.
Lyden er viktig i en slik bil, og her er det designet en bestemt lyd. Ved nedgearinger, hvor turtallet stiger, gir de to eksosrørene fra seg gromlyd. Vi fikk kjørt bilen på smale, svingete asfaltveier, og nøt hver meter. At vindbruset blir kraftig i større hastigheter på en så liten åpen bil, må man leve med.
Chrysler Crossfire Roadster
Pris: kr. 639.000,-
Motor: V6-motor. 3199 ccm. 160 kW (218 hk) v/5700 o/min. 310 Nm v/3000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 406 x 177 x 132 cm. Akselavstand: 240 cm. Egenvekt m/fører: 1424 kg.
Dekk f og b : 225/40ZR18 og 255/35ZR19.
Bagasjerom med/uten topp: 190/60 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,5
Toppfart: 242 km/
Forbruk blandet kjøring: 10,4 l/
CO2-utslipp: 250 g/
Konkurrenter: Audi TT, BMW Z4, Honda S2000, Mercedes-Benz SLK, Porsche Boxster og Alfa Romeo Spider.