-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![Stellantis STLA Large platform](https://image.bilnorge.no/4079085.webp?imageId=4079085&width=960&height=548&format=jpg)
Høy grad av fleksibilitet
Åtte nye biler på ny Stellantis plattform
Stellantis viser ikke bare nye biler, de viser nye plattformer også. Nå er STLA Large på plass. Dette er den andre som er lansert i serien, etter STLA Medium som ble vist i juli i fjor.
50 milliarder euro skal Stellantis bruke i løpet av dette tiåret for å nå elektrifiseringsmålene sine. STLA-plattformene er den del av dette programmet.
De sier at personbilene skal være 100 prosent batterielektriske innen 2030, og 50 % av bilene og truckene i USA på samme tiden.
Meget fleksibel
Dette gjør den nye plattformen spesielt interessant, for i motsetning til de tre andre STLA-konstruksjonene (vi mangler Small og Frame), legger Stellantis vekt på at Large ikke er eksklusivt batterielektrisk – den skal også kunne brukes for forbrenningsmotor-versjoner.
Som elektrisk skal den kunne by på både 400 og 800 Volt arkitektur, med inntil 800 kilometer rekkevidde. Åtte modeller i D- og E-segmentet, fra fem merker, skal lanseres på denne plattformen fra nå og frem til 2026 sier produsenten.
Fem merker må bety Dodge, Jeep, Chrysler, Maserati og Alfa Romeo.
STLA Large skal bruke batterier fra 85 til 118 kWt og tar peiling på 800 km rekkevidde. Dessuten presisere de at konstruksjonen er klar for andre energilagringskilder når de er produksjonsklare.
Med i spesifikasjonene ligger muligheter for nulltilhundre i to-sekunders området, og at rask lading skal kunne legge til 4,5 kWt per minutt for 800 Volt arkitekturen. For-, bak- og firehjulsdrift er også tilgjengelige alternativer.
Klar for neste generasjon
Ellers er nøkkelspesifikasjoner: Lengde, muligheter mellom 4764 og 5126 mm. Bredde mellom 1897 og 2030 mm. Akselavstand mellom 2870 og 3075 mm. Og bakkeklaringen mellom 140 og 288 mm, mens maks dekkdiameter er 858 mm.
Alle STLA plattformene er tilpasset den neste generasjon software-definert bil-teknologi: STLA Brain, STLA Smart Cockpit og STLA AutoDrive. Stellantis har dessuten sikret seg ca. 400 GWt batterikapasitet fra seks batteriprodusenter i USA og Europa.
At STLA Large vil bli brukt i en rekke fabrikker i Europa og USA er alt vi vet om produksjonen foreløpig, selv om Stellantis legger til at merkespesifikke informasjoner vil bli sluppet i løpet av dette året.