De nye flerbruksbilene

Den nye engangsavgiften har kommet flerbruksbilene til gode, noe som gjør at du nå kan få en flerbruksbil til samme pris som en velutstyrt stasjonsvogn. Vi har prøvekjørt tre nye flerbruksbiler, Ford Galaxy, VW Sharan og Chrysler Voyager.

Publisert
Grand VoyagerGrand Voyager

Grand Voyager
Grand Voyager

Først publisert i BIL 3 - 1996.

Samtidig med lanseringen av Galaxy/Sharan, kommer også Norges desidert mest solgte flerbruksbil –Chrysler Voyager – i ny tapping. Vi har prøvekjørt alle.

Ford Galaxy og VW Sharan har samme chassis og karosseri, med unntak av detaljer som lykter, grill og bakre støtfanger. Så er de da også bygget ved samme fabrikk i Portugal. Til tross for disse likhetstrekk mellom Galaxy og Sharan, er det ulikheter når det gjelder motorisering og utstyrsnivå.

Både rimeligste Sharan og rimeligste Galaxy blir utstyrt med VW’s 1,9-liters TDi-motor. Men Ford og VW bruker sin toliters bensinmotor. Ford bruker Scorpio-utgaven, mens VW velger Passat-motoren. Effekt og dreiemoment er likevel identisk. Volkswagens 2,8-liters V-rekkesekser blir også å finne i begge modellene. Plattformen er også gjort klar for firehjulsdrift, som er i vente senere i år.

Norges desidert mest solgte flerbruksbil – Chrysler Voyager – kommer også i ny drakt. Rundere og mer moderne linjer preger den både utvendig å innvendig. Interiøret er vesentlig mer tiltalende enn i forgjengeren, og Voyager virker bedre sammenskrudd og gir kvalitetsmessig et vesentlig bedre inntrykk enn de andre modellene i Chryslers program.

Fleksibelt, men knapt
Både Voyager og Grand Voyager har blitt lengre, bredere og høyere enn tidligere. Viktigst av alt er likevel at den innvendige plassen er bedre, spesielt i baksetet. I følge importøren er benplassen bak økt med hele 12 cm. Enkelte motorer er også nye. 2,5-literen er byttet ut med en mer moderne 2,4-liter med to overliggende kamaksler. 3,8-literen som brukes på Voyager med firehjulsdrift har fått ny karakteristikk, med mer vekt på dreiemoment. Det samme er tilfelle med turbodieselen, som nå yter maks dreiemoment på 262 Nm allerede ved 1800 o/min. Senere kommer Voyager i en "sparemodell" med samme toliter som i Neon.

Sharan og Galaxy er komfortable, men har et fast avstemt hjuloppheng. Planløsningene er fleksible, men har sine klare ulemper. Med den bakerste seteraden i bruk er det knapt er bagasjeplass igjen. Tar du ut den bakerste seteraden og bruker bilen som en fire- eller femseter er det derimot meget god plass til bagasjen.

Flerbruksbiler er vesentlig tyngre enn store stasjonsvogner, og det spørs om ikke tolitersmotorene blir i minste laget for norske forhold. V6-motoren fra VW gir krefter nok, selv for en såvidt stor bil. Men da blir bilen såvidt dyr at vi neppe kan bruke karakteristikken familiebil.

Våre prøvekjøringer tyder også på at varmeapparatet ikke takler en norsk vinter på tilfredsstillende måte. Prøvekjøringen av den nye Voyager kan oppsummeres ganske kort; Dette er noe av det mest komfortable du kan kjøre i denne klassen. Fjæringskomforten er meget god, men den krenger kanskje litt mye i de skarpeste svingene. Tar du høyde for dette og slår av på farten har du nydelig fjæringskomfort og et meget behagelig støynivå.

Den myke fjæringen er ikke helt gunstig for kjøreegenskapene, på dette området gir Sharan og Galaxy et bedre inntrykk. Vi kjørte Grand Voyager som kombinertbil, det betyr meget god bagasjeplass, og selv om bakseteplassen er bedre enn i forgjengeren er det ikke imponerende god plass her. Men også som familiebil er Grand Voyager rommeligere enn sine europeiske konkurrenter.

FLERBRUKSBILER I NORGE:

*) Prisen gjelder for personbilutgave med rimeligste motoralternativ.

Powered by Labrador CMS