-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Chrysler PT Cruiser
PT Cruiser vil garantert vekke oppsikt på veien og være en av årets mest spennende bilnyheter. På avstand minner Chrysleren om gangsterbilene slik vi husker dem fra 1940-årene. Å kjøre er den som biler flest.


PT Cruiser
PT Cruiser
Først publisert i BIL 3 - 2000.
PT Cruiser styrker oppfatningen om at Chrysler bygger annerledes biler enn GM og Ford, og er dessuten beviset på at det nesten ikke spiller noen rolle hva som befinner seg under karosseriet bare bilen skiller seg ut på veien. PT Cruiser gir en større syns- enn kjøreopplevelse.
Ingen stiller seg ikke likegyldig til Mexicobygde PT Cruiser der den ruller frem med utenpåliggende skjermer. Enten liker man den eller ikke, men med en PT Cruiser trygt parkert i garasjen får naboene ganske sikkert noe å snakke om.
Faren ligger i at den voldsomme eksponeringen i forkant av lanseringen utpå sommeren kan gi samme effekt som da Volkswagen dro teppet av New Beetle; opp som en løve og ned som en skinnfell.
Praktisk
På den annen side har PT Cruiser alle de praktiske elementene Bobla mangler, slik som fire dører, stort bagasjerom og godt med plass i baksetet. Den er alternativet til de mange praktiske flerbruksbilene og stasjonsvognene vi i Norge er så begeistret for.
600 nordmenn synes PT Cruiser er så spennende at de har satt sine navn på opsjonslisten for å stå først i køen ved kjøp. Det er like mange som importøren tenker å selge av PT Cruiser i år. Neste år planlegges en dobling av salgstallet.
Bak rattet skiller derimot ikke PT Cruiser seg fra andre biler. Den oppleves som en bruksbil, kjører helt greit, har forhjulsdrift og er fastere fjæret enn vanlig for amerikanske biler. I tillegg passer setene oss europeere bedre enn i amerikanske biler flest, blant annet fordi de er ganske faste og gir bra sidestøtte. Takhøyden oppleves som god, og bilen har sammenleggbart baksete. Bagasjeromhyllens utforming gjør at den også egner seg til bord. Så kan man holde "bagasjeromlukeparty" på rasteplassen.
PT Cruiser har naturligvis ABS-bremser i standardpakken og kommer til Norge med fire kollisjonsputer.
Vi har prøvekjørt bilen i Barcelonas tette bytrafikk, og hadde ikke kjørt mange meter før et par øyne satt klistret på kjøredoningen vår. Hva er dette? Kommer den i salg? Hva vil den koste?
Lena Nesteby hos Møller US har svarene:
– Joda, PT Cruiser vil være i Norge tidlig på sommeren, men hovedlanseres først etter sommerferien. Under panseret sitter det da en to-liters rekkefirer som yter 140 hk ved 5600 o/min. Momentet oppgis til 186 Nm ved 4400 o/min.
Motoren gjør ikke akkurat PT Cruiser til sportsbil, men egner seg ellers godt i den 1.412 kilo tunge bilen. Forbruket oppgis til 0,67 l/mil under landeveiskjøring og 1,05 l/mil i bykjøring.
Da Chrysler første gang viste PT Cruiser for publikum under Detroit-utstillingen i fjor, antydet den norske importøren en pris litt over 250.000 kroner. Det holder nesten, for rimeligste modell, Classic skal den hete, prises til 279.990 kroner. Touring-versjoner vil koste 20.000 kroner mer, og en påkostet Limited skal koste 325.990 kroner. Automatgear koster 10.000 kroner ekstra, pristillegget for soltak settes til 12.500 kroner, mens metallic lakk drar prisen opp med 5.900 kroner.
Chrysler har allerede betydelig bilproduksjon i Graz i Østerrike. Herfra kommer Voyager og Jeep Grand Cherokee, men noen Europa-produksjon av PT Cruiser foreligger ikke. På den annen side kommer PT Cruiser tidlig i 2001 med 1,6 liters motor, og det arbeides for å finne en egnet dieselmotor til bilen. Med 1,6 liter havner prisen riktignok under 250.000 kroner, men vi tror en såpass liten motor kan gjøre Chrysleren vel kortpustet. Vi ser derimot frem til å kjøre bilen med en av de mange sportslige dieselmotorene fra Mercedes. For hos Chrysler finner man etterhvert det meste innen familien
Chrysler PT Cruiser:
Sylindervolum: 1.995 ccm
Boring x slag: 87,5 x 83,0 mm
KW (hk)/omdr.: 104 (140)/5600
Nm/omdr.: 186/4400
Dekk: 195/65R15
Lengde: 428,8 cm
Bredde: 170,4 cm
Høyde: 160,0 cm
Akselavstand: 261,6 cm
Vekt: 1.412 kg
Bagasjeromvolum: 377 liter
Tankvolum: 57 liter
Pris fra: 279.990,-