Citroën Saxo

Den som hadde sett frem til en overraskende og dristig etterfølger til Citroën AX blir skuffet. Citroën gjør ingen krumspring og Saxo ligger overraskende nær Peugeot 106 når det gjelder design. Men det er ingen ulempe. Tvert i mot, når Saxo står ute hos norske forhandlere i september er det en meget attraktiv småbil du møter.

Publisert

Først publisert i BIL 6 - 1996.

Saxo er et velkomment tilskudd til en småbilklasse som de siste to årene er viet stor interesse. Mens AX har vært et hakk for liten til å konkurrere på høyde med Corsa, Fiesta og Polo, har Saxo de riktige proporsjonene. Og med et meget attraktivt motorprogram og utstyrsnivå blir dette en meget interessant nykommer.

Saxo deler plattform med Peugeot 106 og har 10 cm lengre akselavstand enn AX, mens lengden fra støtfanger til støtfanger er økt med 19 cm. Det kompakte bakhjulsopphenget gir god plassutnyttelse og selv om bagasjevolumet ikke er økt med mer enn 25 liter er det rommelig for en bil i denne klassen. Lengre akselavstand har også frigjort mer plass i kupéen og Saxo har plassforhold som passer oss nordboere.

Citroën og Peugeot jobber stadig for å rasjonalisere utvikling og produksjon av nye modeller, og selv om de to merkene skal ha forskjellig identitet kommer en ikke utenom at de også må ha en rekke fellestrekk. Saxo har for eksempel samme motorprogram som 106, men Citroën har ennå ikke avgjort hvilke motorer Saxo vil være utrustet med når den kommer i salg i Norge. Men sannsynligvis blir motorprogrammet bestå av en 1,1-liter med 60 hk, en 1,4-liter med 75 hk og en 1,6-liter med 90 hk. Det finnes også en 1-liters motor med 50 hk og 1,6-liter med 16 ventiler og 120 hk, sistnevnte er en skikkelig råtass.

Også når det gjelder sikkerhet deler Saxo og 106 tekniske løsninger, og Saxo er utstyrt med den samme polstringen i dørene som 106. Under konstruksjonen av dører og tak er det lagt stor vekt på at belastningene ved en eventuell påkjørsel fra siden skal fordeles over større områder, og det er montert inn en takbøyle som går ned i B-stolpene. I tillegg er det kraftig forbindelse mellom gulv og B-stolpe slik at belastningene fordeles både til gulv og tak. To kollisjonsputer er standard.

Mens Saxo i det ytre føyer seg pent inn i rekken blant ZX, Xantia og XM, bryter den med sine søsken når det gjelder interiørdesign. I Saxo har Citroën valgt runde linjer, også det noe nytt. Førermiljøet er oversiktlig og eksemplarisk når det gjelder betjening. Kodelås som startsperre vil helt sikkert bli standard på noen modeller, og som i Xantia kan du få radio som er tilpasset dashbordets design.

Citroën legger normalt stor vekt på komfort og det blir spennende å møte Saxo på norske veier, så får vi se hvordan den står seg mot 106 og Fiesta som også er småbiler med god komfort. Når mange er skuffet over Saxo skyldes det i stor grad at de har store forventninger til Citroëns evne til å være innovativ. Saxo er ikke noe eksperiment, Citroën har ikke råd til det i denne klassen. Saxo er en bil som skal tiltrekke seg et stort publikum.

DETTE ER CITROËN SAXO:

Powered by Labrador CMS