-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Russebil fra hine hårde
Å ta Helge Michaelsens 1930 Nash Roadster i nærmere øyensyn er som å ta turen 53 år tilbake i tid. Russebilen er uendret siden da.
Når noen sier «russebil» er det fort å tenke Ford Transit, Chevy Van og Volkswagen Transporter. Men før disse bilenes tid eksisterte det også russebiler. Det er Helge Michaelsens 1930-modell Nash 456 Roadster et kremeksempel på. Nå står bilen på Classic Car Show.
- Bilen ble kjørt som russebil i 1965, og så satt på låven for fremtidig restaurering, sier Michaelsen.
Eieren dro til England for å studere, men bilen ble stående på låven i 47 år før den plutselig dukket opp på Finn i 2012. Det var der Michaelsen fikk nyss om den.
- Opprinnelig ble bilen kjøpt ny i Grimstad. Så har den vært i Arendal, hos en kunstner i Kristiansand, i Lillesand og så til Grimstad igjen som russebil.
- Det er en ordentlig sørlands-bil, sier Michaelsen, som selv bor på Tromøya utenfor Arendal.
Alle russe-effektene ble lagt i bilen da den ble satt på låven. Russelue, blåsehorn, sløyfe, russeavisa – ja sågar russekortene til Per Hoelfeldt Lund lå i bilen.
- Han ville ikke selge til noen som ikke kunne skru på bilen, men da jeg sa at den kom til å forbli på Sørlandet fikk jeg kjøpe den, sier Michaelsen.
Uåpnet motor
Han har ikke gjort noe med bilens utseende, og under panseret var det kun småtteri som måtte til for å få den snart 90 år gamle bilen til å gå igjen.
- Jeg har gått over forgasseren og vannpumpa, og tatt bremsene. Motoren har ikke vært åpnet – den går så fint.
Rekkesekseren yter 60 hestekrefter, og bilen har alt det utstyr man kunne forvente av en slik bil i 1930, som el-start og en rekke instrumenter. Nybilpris var 6700 kroner.
- Den var brunlakkert som ny, så ble den malt blå med kost. Det var ikke så nøye den gang, da var jo bilen allerede gammel.
- Utvendig er den helt urørt siden den var russebil, med reklame og alt.
Når bilen tas frem er det mange, særlig i Grimstad, som drar kjensel på bilen og reklamene.
- Spesielt blant de eldre kommer minnene frem når de ser reklamen på bilen.
Persienne i frontruta
Blant de herlige detaljene er Grand Charm-flaska i reservehjulet og persienne-reklamen på panseret. Teksten «LUX Persienner» på panseret akkompagneres av en pil som peker mot frontruta, og i frontruta henger nettopp persienner.
- Jeg vil jo si det er kulturhistorie. De fleste russebiler blir jo høgd opp, noen blir restaurert – det er flere restaurerte biler der ute som har vært russebil – men du finner veldig få som har den reklamen, sier Michaelsen.
Nå tas bilen ut på diverse treff og samlinger – og naturligvis på 17. mai.
- Da bilen var kjøreklar i 2015 fikk jeg han som var russ i bilen (Per Lund) til å kjøre den i 17. mai-toget – 50 år etter at han var russ selv.
- Jeg er jo russ hvert år nå, jeg! Da dattera mi var russ i fjor kjørte hun rundt med venninnene i den, og det er mye humor blant russen når de ser den.
Utstillingens mest autentiske bil? Ikke usannsynlig.