-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Første ladbare Mini
Her er første Mini som får en plug-in hybrid drivlinje. Det byr på flere spennende muligheter.
Det er snart åtte år siden jeg kjørte en ladbar Mini – en ren elbil som aldri kom lengre enn til pilotstadiet. Men nå ser det ut som den første ladbare Mini nærmer seg realisering, og da kan det fort bli flere av dem.
Neste generasjon Mini Countryman skal nemlig dele plattform med BMW X1 og 2-serie Active Tourer / Grand Tourer. Det betyr trolig at den blir større enn dagens Countryman som jo er forbigått av nye Clubman som største medlem i Mini-familien.
Ensom majestet
Foreløpig har ikke Countryman hatt noen konkurrenter fra de såkalte premium-produsentene, men snart er Audi Q2 på plass som en direkte utfordrer. Og som vi har avslørt har Audi planer om på sikt å lansere potente utgaver basert på Q2.
Den nye UKL-plattformen åpner i tillegg muligheten for å bruke samme hybridsystem som vi finner i BMW 225xe Active Tourer der forhjulene drives av en tverrstilt bensinmotor mens bakhjulene drives av en elmotor – uten fysisk forbindelse til bensinmotoren. Dermed oppnår man elektrisk firehjulsdrift.
Stort potensial
I tilfelle 225xe består drivlinjen av en 3-sylindret 1,5-liter under panseret og en elmotor over bakhjulene. Samlet effekt når begge motorene yter maksimalt er på 224 hestekrefter og maks dreiemoment på 380 Newtonmeter.
Men det kan jo tenkes at man bestemmer seg for en mildere variant i Mini-utgavene, så den ikke får like mye krefter som John Cooper Works-utgaven.
Ifølge BMW har 225xe en rekkevidde på 40 kilometer på ren eldrift, men våre tester viser at man i praksis skal kjøre meget forsiktig for å klare 30 kilometer.
Vi forventer at andre generasjon Mini Countryman kommer på markedet i løpet av 2017, men den ladbare modellen er neppe på plass før i 2018.