-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
- Dekk er ikke ferskvare
Et tre år gammelt ubrukt dekk er like godt som nytt, forutsatt at det er riktig lagret. Dekkfolk hos BilXtra-kjeden råder folk til ikke å se seg blinde på datomerket for produksjonsår.
- Nå når folk skal legge om til vinterdekk er det nok mange som får råd på bensinstasjoner og andre steder om å kjøpe nytt bare fordi datomerket viser at det er en stund siden de gamle dekkene ble produsert, sier Ove Bakkemo, kjedesjef i verkstedkjeden Bilxtra til Newswire.
Han mener at det ikke er faglig belegg for å tenke så enkelt og minner om at forhandlere i USA har lov å selge et bildekk som nytt hele seks år etter at det er produsert.
- Her hjemme ser vi i altfor stor grad på dekk som ferskvare. Vi er for raske med å kaste. Det er uheldig for miljøet og gir dårlig biløkonomi, sier Bakkemo.
Han viser til undersøkelser i Sverige som konkluderte med at et ubrukt tre år gammelt vinterdekk hadde akkurat like gode egenskaper på is som et flunkende nytt dekk.
Riktig lagring
- Det stemmer at et dekk begynner å eldes først når det tas i bruk. Det er godt dokumentert gjennom undersøkelser vi har fått utført, sier teknisk talsmann Torsten Johansson i Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO).
STRO arbeider med fastsetting av tekniske normer innen dekk-, felg- og hjulindustrien på skandinavisk basis og samarbeider med både myndighetene og bilbransjen.
Riktig lagring er en forutsetning for organisasjonens friskmelding av eldre, ubrukte dekk.
- Dekk som har ligget på lager hos produsent eller en seriøs forhandler kan man stort sett være trygg på, sier Johansson.
- Unntaket er firmaer som oppevarer dekkene i stålcontainer utendørs. Det gir et ugunstig klima og store temperatursvingninger.
Spesielt vinterdekk risikerer å eldes raskt hvis de lagres feil, ifølge Johansson.
Hvis man lagrer dekk selv bør det skje i et mørkt, tørt og svalt rom med god luft. Dekkene må dessuten holdes unna oljeprodukter og annen forurensning, påpeker han.