-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
- Dekk er ikke ferskvare
Et tre år gammelt ubrukt dekk er like godt som nytt, forutsatt at det er riktig lagret. Dekkfolk hos BilXtra-kjeden råder folk til ikke å se seg blinde på datomerket for produksjonsår.
- Nå når folk skal legge om til vinterdekk er det nok mange som får råd på bensinstasjoner og andre steder om å kjøpe nytt bare fordi datomerket viser at det er en stund siden de gamle dekkene ble produsert, sier Ove Bakkemo, kjedesjef i verkstedkjeden Bilxtra til Newswire.
Han mener at det ikke er faglig belegg for å tenke så enkelt og minner om at forhandlere i USA har lov å selge et bildekk som nytt hele seks år etter at det er produsert.
- Her hjemme ser vi i altfor stor grad på dekk som ferskvare. Vi er for raske med å kaste. Det er uheldig for miljøet og gir dårlig biløkonomi, sier Bakkemo.
Han viser til undersøkelser i Sverige som konkluderte med at et ubrukt tre år gammelt vinterdekk hadde akkurat like gode egenskaper på is som et flunkende nytt dekk.
Riktig lagring
- Det stemmer at et dekk begynner å eldes først når det tas i bruk. Det er godt dokumentert gjennom undersøkelser vi har fått utført, sier teknisk talsmann Torsten Johansson i Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO).
STRO arbeider med fastsetting av tekniske normer innen dekk-, felg- og hjulindustrien på skandinavisk basis og samarbeider med både myndighetene og bilbransjen.
Riktig lagring er en forutsetning for organisasjonens friskmelding av eldre, ubrukte dekk.
- Dekk som har ligget på lager hos produsent eller en seriøs forhandler kan man stort sett være trygg på, sier Johansson.
- Unntaket er firmaer som oppevarer dekkene i stålcontainer utendørs. Det gir et ugunstig klima og store temperatursvingninger.
Spesielt vinterdekk risikerer å eldes raskt hvis de lagres feil, ifølge Johansson.
Hvis man lagrer dekk selv bør det skje i et mørkt, tørt og svalt rom med god luft. Dekkene må dessuten holdes unna oljeprodukter og annen forurensning, påpeker han.