-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Følger evolusjonstradisjonen
Ny generasjon E-Klasse, ikke til Norge
Mercedes lanserer sjette generasjon E-Klasse. Det blir den siste med fossile drivlinjer, men den populære taxi-modellen er ikke aktuell for elbillandet Norge.
Mercedes går forsiktig frem når de fornyer sine klassiske volumselgere, så designmessig har nye E-Klasse så mye til felles med sine forgjengere at folk flest kan få problem med å skille den fra forgjengeren. Den har også klare likhetstrekk med lillebror C-Klasse og storebror S.
Også formatet er tilnærmet likt med forgjengeren – med målene 495x188x148 cm over en akselavstand på 296 cm er den bare ubetydelig større enn modellen den erstatter.
Bagasjerommet har en kapasitet på 540 liter som reduseres til 370 liter i de ladbare hybridene hvor batteriet «stjeler» det mellomværende.
Inspirert av elbilene får E-Klasse nye digitale muligheter, som kjøp av tilleggsfunksjoner og oppdateringer via skyen (OTA). Mercedes sier de har fokusert mer på software enn på hardware installert i bilen, og nye funksjoner kan enkelt legges til i fremtiden.
Innendørs er alt nytt med inntil tre digitale skjermer – en 12,8-tommer for instrumentene, en 14,4-tommer for infotainment og en tredje skjerm på 12,3 tomme lokalisert foran passasjersetet for underholdning og navigasjon. Her kan passasjeren hente frem filmer eller spill som tidtrøyte under reisen.
I første runde leveres nye E-Klasse kun med firesylindrede motorer og mildhybrid teknologi, samt som ladbare hybrider med inntil 115 kilometer elektrisk rekkevidde. Samtlige har 9-trinns automatkasse som standard.
Alternativene er som følger:
- E 200 med 204 hk / 320 Nm
- E 220 d med 197 hk / 440 Nm
- E 220 d 4Matic med 197 hk / 440 Nm
- E 300 e med systemeffekt på 312 hk / 550 Nm
- E 300 e 4Matic med systemeffekt på 312 hk / 550 Nm
- E 400 e med systemeffekt på 380 hk / 550 Nm
Siden vil det komme flere varianter, inkludert toppmodeller fra AMG samt stasjonsvogn og All Terrain-utgaver. I Norge vil alternativet for dem som ønsker en E-Klasse være elbilen EQE.