-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tidligere mest kjent for mobiltelefoner
Bilverdenens stjerneskudd snart til Europa med hi-tech elbiler
Xiaomi, som nylig begynte salget av sin nye el-SUV med stor suksess i Kina, har avslørt sine Europa-planer.
Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi, inntil nylig mest kjent for sin mobiltelefoni, har offisielt bekreftet sine planer om å introdusere sine elektriske biler i Europa innen 2027.
Det melder blant annet Bloomberg denne uken.
Xiaomi-president Lu Weibing sier at forretningsmodellen de har utviklet i Kina også kan brukes i utenlandske markeder, når Xiaomi gjør sin entré i Europa.
Han forteller at selskapet er i gang med innledende undersøkelser og forberedelser.
Selskapet, som har opplevd eksplosiv vekst og stor etterspørsel i Kina siden de gikk inn i bilbransjen i 2024, sikter mot å konkurrere med etablerte merker som blant annet Porsche og Tesla.
Lyktes der Apple feilet
Xiaomi har på relativt kort tid lykkes med et prosjekt som for ikke så lenge siden viste seg å være uoverkommelig for den amerikanske konkurrenten Apple.
Kjent som "Project Titan," ble Apples prosjekt offisielt skrinlagt etter rundt ti år og investeringer på over 100 milliarder kroner, i februar 2024.
Xiaomi meldte i juni i år, rett etter presentasjonen av deres modell nummer to, crossover-SUVen YU7 (bildet), om hele 240.000 undertegnede kjøpskontrakter på under ett døgn.
YU7 er 5 meter lang og 2 meter bred over en akselavstand på 3 meter. Den kan leveres med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, med maks-effekt på henholdsvis 320 og 680 hestekrefter.
Det kan velges mellom et LFP-batteri med en kapasitet på 96,3 kWt eller et NMC-batteri på 102,7 kWt.
Maksimal rekkevidde oppgis til 835 km etter den meget optimistiske kinesiske CLTC-standarden. Bruker vi konverteringsrate på drøyt 0,8, som erfaringsmessig stemmer ganske bra i snitt, bør det gi opp mot 67 mil rekkevidde etter vår WLTP-standard.
Etableres i Tyskland?
Det spekuleres i at München kan bli et viktig utviklingssenter for Xiaomi i Europa, noe som underbygges av selskapets rekruttering av ledende ingeniører fra BMW.
Til tross for suksess og produksjonsutfordringer på grunn av manglende kapasitet i Kina, med påfølgende lange ventetider, tyder Xiaomis salgstall og raskt krympende driftsunderskudd på at virksomheten har en sterk fremdrift mot lønnsomhet for sin bilvirksomhet.
I annet kvartal i år slo produsenten, som i motsetning til teknologikonkurrenten Huawei produserer sine egne biler, sin egen salgsrekord med over 80.000 leverte biler.
I alt ble det levert over 150.000 biler fra merket i første halvår.