MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet
MMI Avocet

Elise er fremdeles målestokken

Nå er engelskmennene på gang med en ny, lett og liten roadster. Avocet skal den hete, men alle omtaler den som en ny Elise.

Publisert Sist oppdatert

La oss glemme at denne historien egentlig er femten år gammel. La oss heller konsentrere oss om at nå ser det ut som om denne spennende lille sportsbilen er liv laga.

650 kg, hysterisk hk/vekt-forhold og en «fra fabrikk» pris på rundt 30.000 kroner – her har du omtrent alt crossover-kompakt-SUV-en ikke har.

MMI heter produsenten som planlegger å bygge denne nye bilen i «serier» på 10 ad gangen, og sikkert ikke flere enn 50 per år.

Ford i hekken
Den kommer til å bruke en 2-liters Ford-motor plassert sentralt, bak – og disse motorene som vanligvis leveres med 150 hk kan - det er det mange eksempler på - trimmes til det hinsidige. Og allikevel holder de lenge.

Bilen selv har et dørløst karosseri i et helt stykke. Skal du jobber nedi der, tar du av hele lettvekts karbonskallet. Tegnet og konstruert av en som heter Mike Reeves, som har utdannelse fra Art Center i Pasadena og som også var med på det opprinnelige forsøket.

Flere forsøk
Og da må vi tilbake til utstillingen i Birmingham i 2000. Dels var det der Honda lovte oss brenselcellebiler inne 2003, men det var også der vi møtte en snacksy liten sportsbil, Strathcarron, med en firesylindret 1200 ccm motorsykkelmotor om bord.

Så tok det noen år så dukket den igjen opp som Javan (det har vært noen merkelige navn ute og gått her). Men heller ikke det førte frem.

Martin Miles dukket imidlertid opp igjen, han hadde vært med og satt penger i det opprinnelige Strathcarron-prosjektet.

Realisering
Han grep tak i utgangspunktet, lot blant andre racerbilguru Ray Mallock gå gjennom det hele, og engasjerte Roucsh Engineering – heller ikke helt ukjent i denne enden av bransjen – til å gjøre det hele litt mer produksjonsmulig.

Så nå har vi en monocoque bygget opp av laserkutta bikube-senter aluminiumsplate, med coiler foran og noe jeg aldri trodde jeg skulle møte igjen, en de Dion-opphengning bak.

De første gateregistrerte bilene er presentert – stort stevne på RAC-klubben på Pall Mall, de første fem er under bygging og deretter følger de i grupper på ti og ti.

Får vi håpe.

Powered by Labrador CMS