Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Den nye folkebilen?

Er EQE Mercedesen som overtar for E-klassen som taxi? I så fall har passasjerene noe å glede seg til. Men som ringtaxi på Nordsløyfa stiller EQE bak Porsche Taycan.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 8-2022

Den går som ei kule, 4,2 sekunder til 100 km/t, 476 hk og 858 Nm i moment. I møte med Mercedes-AMG EQE 43 ser de fleste andre biler gammeldagse ut, ikke bare utvendig, men minst like mye innvendig hvor skinn og aluminium møter dør til dør skjermer i maxiformat (for å overgå Tesla?) og bringer smarttelefonens verden tettere på bilformatet.

Ja, EQE 43 minner mest om en krympet EQS og byr på samme gode dose av luksusfølelse som i testbilens tilfelle inkluderer klimatiserte multikonturseter med massasje, fett lydanlegg fra Burmester og skjulte dørhåndtak med lekker Mercedes-Benz-logo.

Heftig

Som vanlig med de elektriske variantene begynner Mercedes på toppen, eller i det minste nær toppen med EQE 43. For det kommer også en AMG 53 med hele 687 hk og 1000 Nm i moment og 0-100 km/t på 3,3 sekunder.

Nå er ikke Mercedes kjent for å gi ved dørene, så billig er det ikke å skaffe seg 43 AMG-utgaven av EQE som prisstarter på 910.000 kroner og ender rett under 1,2 millioner kroner når det krysses av i attraktive tilvalgrubrikker

Selvfølgelig tas en slik modell fram for å svare på utfordringen fra Tesla som ser ut til å være mer opptatt av å være raskest ut av lyskryssene enn å utvikle elbiler for det brede lag av bilkjøpere.

Nå er ikke Mercedes kjent for å gi ved dørene, så billig er det ikke å skaffe seg 43 AMG-utgaven av EQE som prisstarter på 910.000 kroner og ender rett under 1,2 millioner kroner når det krysses av i attraktive tilvalgrubrikker.

Burde vært standard

Så er det fullt lov å spørre om hvorfor det må betales ekstra for oppvarmet frontrute, varme i rattet, headupdisplay og 360-graders kamera når bilen allerede koster oppunder millionen, og hvor staten allerede har vært raus og gitt bortimot en kvart million i momsfritak.

Luftfjæring, firehjulsdrift og 3,6 grader bakakselstyring ligger heldigvis i standardpakken. Felgene, 21 tommer og en AMG-spesialitet, er blant de flotteste i trafikken. Røde bilbelter og sportslyd (!) løfter inntrykket.

Med lengde på 4,96 meter og akselavstand drøyt tre meter byr EQE 43 på grei plass, den er deilig å sitte i og deilig å kjøre. Den enorme motorkraften gjør naturligvis bilen styggrask, men med drøyt 2,5 tonn å trekke på ikke nødvendigvis så sportslig. Oppsettet i Sport + er riktignok svært fast og bilen ligger helt flat på veien, men styringen gir ikke nok tilbakemelding når det sparker unna.

Felgene, 21 tommer og en AMG-spesialitet, er blant de flotteste jeg noen gang har sett. Røde bilbelter og sportslyd (!) løfter inntrykket

Som en kollega så korrekt uttrykte det: EQE 43 kles opp til fest som supermann, men vil egentlig være prinsesse. I valget mellom Porsche Taycan og EQE hadde jeg valgt førstnevnte om ferieplanen inneholdt Nordsløyfa.

God rekkevidde

90 kWt netto batteripakke gir lang rekkevidde, oppgitt til 531 km og 467 km på testbilen på grunn av vekten på ekstrautstyret og de fete hjulene.

Med 800 volt teknologi lader Taycan raskere enn EQE, men trolig er 275 kW kontra 170 kW mer av teoretisk betydning. Viktigere er at ladekurven etter raskt å ha nådd toppunktet, stabiliserte seg rundt 115 kW til over 60 prosent batterikapasitet.

La oss imidlertid legge AMG 43 bak og heller fokusere på det som kommer.

I mange tiår var E-klassen og dens forgjengere taxibilen som dominerte på norske veier. Komfort var bilens varemerke og modellene -8, 123 og 124 var i tillegg nærmest uslitelige.

Entusiastbil

Det meste her i verden har likevel en ende og alt tyder på at E-klasse heretter i hovedsak kommer til være mest aktuell som stasjonsvogn og i spesialversjoner til entusiastene i Norge. Selv om EQE bare så vidt er lansert, hadde antallet registrerte biler allerede ved inngangen til august passert summen av samtlige E-klasse-varianter.

Det meste her i verden har likevel en ende, og alt tyder på at E-klasse heretter i hovedsak kommer til være mest aktuell som stasjonsvogn og i spesialversjoner til entusiastene i Norge

Men fortvil ikke, parallelt med at den fossile E-klassen inkludert de ladbare hybridene er på vei inn i norsk bilhistorie, kjøres folkevariantene av EQE fram som en verdig erstatter, minst like komfortabel og med lang rekkevidde.

Billigere er de også. EQE 300 prises rett over 600.000 kroner, altså 100.000 kroner under rimeligste E-klasse.

Lite bagasjerom

Om jeg glemte at det kommer moms på elbiler fra årsskiftet? Ikke glemt, men husk å trekke fra en halv million før momsen beregnes, og anta at avgiftene på fossilbiler skjerpes i kommende budsjettrunde, så er det hevet over tvil at EQE står sterkt, ikke minst som en verdig konkurrent til den litt mindre, men storselgende BMW i4/i4 M50.

Bilens største minus er det tradisjonelle bagasjerommet oppgitt til 430 liter og ikke av de letteste å laste. Drar du med ladekablene stjeler de også av plassen. Baksetesplitten på 40/60 burde vært 40/20/40.

VI SYNES

Lekker, overdådig innvendig og forflytter deg styggraskt, men kombinerer ikke komfort og kjøreopplevelse like godt som Porsche Taycan.

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic

Pris fra*Kr. 909 800
Pris testbil*Kr. 1 172 720
MotortypeElektrisk foran/bak
Samlet ytelse476 hk/858 Nm
Batteri (netto)90,6 kWt
Lading DC/AC170/22 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t4,2 sekuner
Toppfart210 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (oppgitt/test)19,7 - 22,5/24,8 kWt
Rekkevidde (WLTP)467 (531) km
Dimensjoner (L/B/H)496/196/150 cm
Akselavstand312 cm
Bilvekt2563 kg
Bakkeklaring10,2 cm**
Tilhengervekt750 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak430 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km10 år/250 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV
*Pris kunde i Oslo.
** Luftfjæring, variabel.

Powered by Labrador CMS