-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Det er ikke lett å velge blant disse tre. Alle har de sterke sider. Punto har den som ble minst omtalt. Dens sportslige karakter kommer ikke helt til sin rett på vinterføre, mens det merkes at den har litt dårligere komfort. 1,2-literen med 80 hk er vesentlig kjappere enn for eksempel Fabias 1,4-liter når du utnytter toppen av turtallsregisteret, og bensinforbruket er også vesentlig lavere. Punto innfrir ikke helt når det gjelder plass. Det er problematisk å finne en behagelig stilling til venstrebenet og benplassen i baksetet er ikke på nivå med Yaris og Fabia.
Fabia tiltalte testlaget mer. Den føles større og byr på bedre komfort. Plassforholdene er gode, men den trange døråpningen gjør det trangt å komme inn og ut av baksetet. Selv om Fabia henger godt med Punto ved akselerasjon fra 40 og 70 km/t, har den ikke samme trekkraften og mangler Puntoens snert i frasparket også på høye turtall. Fabia fortjener den sterkere 1,4-literen fra Volkswagen for å hevde seg. Med 101-hesteren akselerer Fabia til 100 km/t på 11,5 sekunder, gjør unna 40 til 100 km/t i tredjegear på 12,6 sekunder, og 70 til 100 km/t i tredje-, fjerde- og femtegear går unna på henholdsvis 5,9, 9,4 og 13,3 sekunder og utfordrer dermed Yaris. At 101-hesteren ikke har noe høyere bensinforbruk enn 68-hesteren taler også til fordel for denne motoren, og prisen, 164.400 kroner, er fortsatt konkurransedyktig. Er du på jakt etter plass til både passasjerer og bagasje, er Fabia vårt valg.
Hadde vår testbil hatt 101-hesteren hadde den vært vårt valg, men når er i stedet Yaris vårt førstevalg. Med den spreke 1,3-literen er den snerten i trafikken og byr i tillegg på moderat bensinforbruk. Du sitter høyt og har god oversikt over trafikken rundt deg, og mange tiltales av Yaris originale instrumenter. Fire personer har god plass, men bagasjerommet er litt snaut. Skyver du baksetet forover reduserer du samtidig plassen i baksetet, så Yaris blir egentlig en enten-eller bil på dette området.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data