-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tipo fikk sin femte dør
Fiats Tipo er en typisk EMEA-bil – den selges med andre ord mer i Midtøsten enn i Norden. Men nå er den blitt stasjonsvogn også – da øker kanskje nedslagsfeltet.
EMEA betyr «Europe - Middle East - Africa», og brukes vel som regel om en handelsregion.
Men når jeg hører Fiat snakke om EMEA i forbindelse med en bil, regner jeg for det første med at den ikke er av interesse for oss, og for det andre er det alltid stor sannsynlighet for at den er bygget på det hypermoderne anlegget de har sammen med Tofas i Tyrkia.
Fiat Tipo, eller Egea som den heter her og der, ble lansert som sedan i Istanbul for et år siden og kom til Italia i november 2015. I våres ble den vist i nye karosseriformer.
Noe dominerende element av bilmarkedet er den ikke blitt. 60.000 biler er bygget siden starten.
Men de få man ser er egentlig ganske behagelige for øyet. Egentlig sedaner, men i litt Skoda-ånd, der bagasjerommet ikke er utpreget dominerende fordi det er kamuflert med en forsiktig fastback overgang.
Den nye versjonen kamuflerer derimot ingen ting. En rendyrket stasjonsvogn på 4 meter og 57, med ganske rommelig plass for fem passasjerer og med 550 liters plass der bak før man begynner å organisere den fleksible seteløsningen.
Magic Cargo Space heter den avdelingen, og den er faktisk ganske smart. Sidevegger kan fjernes, hyller kan reguleres for å endre gulvhøyden og -dybden. Og hvis du virkelig vil, er det ikke noe problem å finne plass til gjenstander 180 cm lange.
Den opprinnelige utgaven hadde et ganske omfattende utstyr, som selvfølgelig er beholdt på den nye, med TomTom 3D og pinch&sveip funksjoner, med stemmekommando og skrift-gjenkjenning og ganske mye mer enn det man trenger.
Mekanikken er grei, motorer på diesel eller bensin, mellom 95 og 120 hk og DCT-transmisjon.