-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tipo fikk sin femte dør
Fiats Tipo er en typisk EMEA-bil – den selges med andre ord mer i Midtøsten enn i Norden. Men nå er den blitt stasjonsvogn også – da øker kanskje nedslagsfeltet.
EMEA betyr «Europe - Middle East - Africa», og brukes vel som regel om en handelsregion.
Men når jeg hører Fiat snakke om EMEA i forbindelse med en bil, regner jeg for det første med at den ikke er av interesse for oss, og for det andre er det alltid stor sannsynlighet for at den er bygget på det hypermoderne anlegget de har sammen med Tofas i Tyrkia.
Fiat Tipo, eller Egea som den heter her og der, ble lansert som sedan i Istanbul for et år siden og kom til Italia i november 2015. I våres ble den vist i nye karosseriformer.
Noe dominerende element av bilmarkedet er den ikke blitt. 60.000 biler er bygget siden starten.
Men de få man ser er egentlig ganske behagelige for øyet. Egentlig sedaner, men i litt Skoda-ånd, der bagasjerommet ikke er utpreget dominerende fordi det er kamuflert med en forsiktig fastback overgang.
Den nye versjonen kamuflerer derimot ingen ting. En rendyrket stasjonsvogn på 4 meter og 57, med ganske rommelig plass for fem passasjerer og med 550 liters plass der bak før man begynner å organisere den fleksible seteløsningen.
Magic Cargo Space heter den avdelingen, og den er faktisk ganske smart. Sidevegger kan fjernes, hyller kan reguleres for å endre gulvhøyden og -dybden. Og hvis du virkelig vil, er det ikke noe problem å finne plass til gjenstander 180 cm lange.
Den opprinnelige utgaven hadde et ganske omfattende utstyr, som selvfølgelig er beholdt på den nye, med TomTom 3D og pinch&sveip funksjoner, med stemmekommando og skrift-gjenkjenning og ganske mye mer enn det man trenger.
Mekanikken er grei, motorer på diesel eller bensin, mellom 95 og 120 hk og DCT-transmisjon.