-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ford Fiesta
Det finnes småbiler med like stort bagasjerom, men plassen ellers – og kjøreegenskapene – er det vanskelig å nå opp til.
Først publisert i BIL 1 - 2002.
Den nye Fiesta byr på et rommelig førermiljø,med følelse av luft og plass. Sikten fremover og til sidene er god, takket være bilens lave livlinje og store vindusflater. Selv om "new edge-designen" er videreført fra Fords større modeller, er ikke førermiljøet så kantete og "aggressivt" som i Focus.
Vi savner en fothviler til venstrefoten, samtidig som det er litt trangt mellom clutchpedalen og hjulhuset. På midtkonsollen finner vi en eksemplarisk originalradio med CD-spiller. Enkel, med store og lettfattelige knapper og symboler – her har mange radioprodusenter mye å lære.
Tatt i betraktning at Fiesta er en småbil, er det overraskende god plass i baksetet. Dette gjelder både benplass og takhøyde. Samtidig har ikke dette gått på bekostning av bagasjeplassen, for med god bredde mellom hjulhusene og 284 liter volum, har Fiesta plass til for eksempel en sammenleggbar barnevogn uten å slå ned bakseteryggen.
Gjennom Focus og Mondeo har Fords ingeniører vist at de har funnet en meget vellykket resept for gode, dynamiske kjøreegenskaper. Den fine balansen mellom de ulike elementene som en bils kjøreegenskaper består av, har Ford klart å overføre til småbilen Fiesta. Tannstangstyringen er presis og sjåføren kan glede seg over en gearkasse som både er lettsjaltet og presis.
Forhjulsopphenget er modifisert fra forgjengeren, mens bakhjulsopphenget, som er helt nytt, har bedre sidestivhet, bedre krengningsstivhet og bedre fjæringskomfort enn tidligere. Spesielt svelges små, skarpe ujevnheter overraskende lett. Sporvidden bak er hele 7 cm bredere enn på forgjengeren, foran er den 4 cm bredere, noe som gir Fiesta det bredeste "fotavtrykket " i klassen.
Fire motorvalg
Minstemann i motorprogrammet, 1,3-liters bensinmotor med 68 hester, var ikke tilgjengelig under vårt første møte med nye Fiesta. Med sine beskjedne motorressurser vil den ha appell til et publikum som prioriterer pris fremfor ytelse. Heller ikke 1,4-literen kan vise til overflod av kraft og fart, men den gir akseptabelt fraspark for den drøyt ett tonn tunge bilen ved forbikjøringer og i motbakker. 1,6-literen med 100 hester representerer foreløpig øverste hylle når det gjelder bensinmotorer i Fiesta-programmet.
De små dieselmotorene, basert på common rail-prinsippet, som er utviklet i fellesskap mellom Ford og PSA-gruppen, debuterer her i Fiesta i form av en 1,4-liter med 68 hester. Motoren, som har sylinderblokk av aluminium og to ventiler pr.sylinder, er også klar for Peugeot 206. Hele konstruksjonen bærer preg av at vektreduksjon har hatt høy prioritet – og så veier da hele motoren bare 98 kg. Til våren er en annen 1,4-liter klar, basert på samme sylinderblokk. Den byr på 90 hester, 200 Newtonmeter og 4 ventiler pr. sylinder. Senere følger også en 1,6-liter i denne serien av dieselmotorer som Ford kaller TDCi.
Personsikring
I tillegg til en stiv karosseristruktur, er bilens kupé laget som et sikkerhetsbur med energiabsorberende deformasjonssoner. Dette er egentlig en selvfølge i de fleste nye biler i dag, men her har Ford lagt ned uvanlig mye arbeid både i form av datasimuleringer og virkelige kollisjonstester for å lage en småbil som skal oppnå fire stjerner i NCAP-testen. To-trinns kollisjonsputer foran er standard, men inntil seks kollisjonsputer kan leveres. Det betyr at sidekollisjonsputer og sidekollisjonsgardiner står på menyen, men om de vil høre til standardutstyret her hjemme, er foreløpig uvisst.
Andre elementer som inngår i Fords såkalte intelligente personsikringssystem, er beltestrammere foran, pedalboks som frikobles ved sammenstøt og en rattstamme som kan trykkes sammen 75 mm. De to sistnevnte skal redusere skader i henholdsvis førerens føtter og brystkasse ved en frontkollisjon.
Mens Fiesta lanseres i de fleste land i Europa til våren, gjør kapasitetsproblemer ved fabrikken til Norge må vente til høsten. Derfor er heller ikke prisene klare før om noen måneder.
DETTE ER FORD Fiesta:
Lengde: 391,7 cm. Bredde: 168,3 cm. Høyde: 143,2 cm. Akselavstand: 248,6 cm. Sporvidde f/b: 147,7/144,4 cm. Bagasjeromvolum: 284 liter. (VDA). Tankvolum: 45 liter.
Data basert på sedan med manuelt gear. Forbruk i følge 99/100/EU.