For dårlig oppfølging av serviceintervaller og oljeskift gjør at mange nordmenn får alvorlig motortrøbbel på Autobahn i Tyskland, ifølge forsikringsselskapet If.

If advarer:

– Manglende vedlikehold kan gi full stopp på Autobahn

En bil som vanligvis brukes til småkjøring kan få det tøft i høye hastigheter på europeiske motorveier. Spesielt om den ikke har fått jevnlig pleie og service.

Publisert

Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If som årlig får inn rundt 500 saker fra Europa utenon Norden.

– I sommermånedene får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at bilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Problemer allerede i Sverige

Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.

Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer. Startproblemer, utelåsing fra egen bil, innbrudd i bilen og bulking er også vanlig.

I løpet av sommeren får If vanligvis inn rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden.

Hjemmebane

I tillegg kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.

– If er Nordens største forsikringsselskap, så biltrøbbel i Norden ser vi derfor på som «innenriksskader», sier Clementz.

Han er spent på om svak norsk krone vil føre til at mange dropper bilferie til Europa i sommer og legger den til Norge i stedet.

– Sørg uansett for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur, sier Clementz.

Dramatisk på Autobahn

For utenlandsfarerne: – Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen til høye hastigheter bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Clementz.

Bilberging og veihjelp i Europa er inkludert i forsikringene til norske forsikringsselskapene, med en egenandel på noen hundrelapper. Hos If er egenandelen 500 kroner, og påvirker ikke bonusen.

Tips før turen

  • Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei.
  • Følg serviceintervallene til bilen. Ha også service først hvis bilen begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.
  • Husk å låse bilen forsvarlig, og ikke oppbevar bagasje i bilen som tyver kan finne interessant. Tøm bilen før tyven gjør det. De fleste hoteller har bagasjeoppbevaring som du kan bruke både før og etter inn- og utsjekking.
  • I tide før avreise bør du bestille et såkalt Grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til selskapet ditt.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Powered by Labrador CMS