Skitne lyskastere en fare

Høst, vinter og vår preges ofte av veier med løv, regn, skitten snøslaps og av salt. Ved kjøring på slike veier blir bilens hovedlys og baklys sprøytet ned av skitt. Lyskasterne gir således et for dårlig lys fordi lykteglassene blir tilgriset, og føreren av bilen får vesentlig dårligere sikt.

Publisert Sist oppdatert

Skitne lyskastere sprer lyset ukontrollert, blender annen trafikk og øker faren for en ulykke

I tillegg er det fare for at møtende trafikk, eller trafikk bakfra, ikke ser viktige signaler hurtig nok. Det betyr en økt fare i trafikken. Av den grunn er det spesielt viktig å sørge for regelmessig rengjøring av bilens lys i mørketiden. Det gir bedre sikkerhet for alle.

Undersøkelser gjennomført av det tekniske universitetet i Darmstadt, Tyskland - viser at bilens hovedlys mister 60 prosent av lyset etter bare en halvtimes kjøring på skitne og slapsete veier. Filmen av skitt absorberer så mye lys at lyskasterne mister opp til 35 meter av normal lyslengde. Det betyr at føreren får en langt kortere bremsestrekning til rådighet i kritiske situasjoner. I tillegg vil partikler av skitt spre bilens lys på en ukontrollert måte, og på den måten kunne blende annen trafikk og øke faren for en ulykke.

Mange biler i Norge er utstyrt med spyleanlegg – både med og uten viskere, men det er også mange biler som ikke har slikt viktig utstyr. Disse bilene kan få ettermontert utstyr som sørger for at lykteglassene blir rengjort under kjøring. Hella leverer universalutstyr som kobles til bilens vindusviskersystem og sørger for at lykteglassene spyles rene når man aktiverer vindusviskerne.

Utstyret er tilgjengelig for veldig mange av dagens personbiler.

Powered by Labrador CMS