Staten lurte bilistene for 600 millioner

Staten fikk rekordinntekter fra bilistene i fjor. Nesten 50 milliarder kroner betalte landets 2,4 millioner bileiere for å kjøpe og bruke bilen.

Publisert Sist oppdatert

Hver dag året rundt mottok staten nesten 140 millioner kroner mer eller mindre frivillig fra bilistene. Hver bileier betalte i fjor ca 20.800 i avgifter for å kjøpe og bruke sin egen bil. Hver dag betaler den vanlige bileier rundt kr 57 i avgifter til staten. Aldri har bilen vært bedre ”melkeku for staten enn nå.

Hvert år øker Regjering og Stortinget alle bilavgifter i statsbudsjettet. De hevder det er en regulering som skal dekke prisstigningen i løpet av året. For 2004 ble alle avgifter økt med 1,8 prosent i statsbudsjettet.

– Når konsumprisindeksen fra Statistisk Sentralbyrå nå viser at det i 2004 bare var en prisøkning på varer og tjenester på 0,4 prosent, betyr det at myndighetene økte avgiftene alt for mye i 2004, sier direktør Ola Bjørnstad (bildet) i Opplysningsrådet for Veitrafikken. - Beregninger vi har foretatt viser at myndighetene fikk inn rundt 600 millioner for meget. For intensjonen bak den regulering av avgiftene som skjer i alle statsbudsjett, er at den skal dekke kommende prisstigning. Derfor burde avgiftene vært økt langt mindre i 2004.

– Bør Regjeringen betale tilbake de avgifter de har tatt for mye?

– Idealt sett burde de kanskje det – men jeg tror neppe det vil skje i praksis. Vi bare slår fast at aldri noen gang tidligere har bilistene betalt mer for å kjøpe, eie og bruke bilen enn i 2004. Vi nærmer oss 50 milliarder i året om vi inkluderer bompenger.

– Men bompenger er ikke med i konsumprisindeksen?

– Nei, det er heller ikke årsavgiften. Derfor er det kanskje et tegn i tiden at årsavgiften ofte øker mer enn øvrige avgifter, og aldri har bilistene betalt mer i bompenger enn nå. Bompenger er av ny dato i Norge. Men bare i fjor betalte bilistene inn 3,5 milliarder i bompenger. Det er et enormt tall som kommer i tillegg til de øvrige bilavgiftene. Det er ikke rart det er dyrt å eie og kjøre bil i Norge, sier Bjørnstad.

Stort bilsalg = en vinner
Staten mottok i fjor rundt 16 milliarder kroner i registreringsavgift (tidligere engangsavgift). Pengene kommer til staten hver gang det registreres en ny bil i landet. Ordningen er meget enkel da et lite antall importører hver uke innbetaler rekordmessige avgiftsbeløp til staten.

Regjeringen la i sitt budsjett for 2004 til grunn at det skulle selges 125.000 nye og bruktimporterte personbiler. Takket være rekordsalget på 143.278 nye og bruktimporterte personbiler ble det én stor vinner i bil-Norge i 2004 – staten. Den fikk inn rundt 3 milliarder kroner ekstra fra registreringsavgiften på grunn av det store bilsalget. I tillegg kommer merinntekter fra merverdiavgiften som ikke er med i beregningene.

– Om noen burde få takkekort fra Finansministeren og et samlet Storting, burde det være landets bilister, sier Ola Bjørnstad. De betaler meget godt for seg. Myndighetene burde egentlig oppfordre til bilkjøp og bruk av bilen, for jo større salg og mer bruk – dess mer kroner havner det i statskassa.

– Så den samfunnsbevisste kjøper bil for pengene han tjener?

– Si det gjerne på den måten. Om en person skal bruke 1000 kroner av sin inntekt, er det best for staten om pengene forbrukes på tre produkter – alkohol, tobakk og bil.

– Når tjener staten minst?

– Ved ferieopphold i utlandet mottar ikke den norske staten mange kroner. Den gode nordmann for staten drar på bilferie i Norge og betaler sine bompenger. Og for hver liter bensin som fylles på tanken, mottar staten sitt klekkelige bidrag, sier Bjørnstad.

”Sosial eksklusjon”
Bilavgiftene har tatt helt av i Norge, sier direktør Rune Gaustad i KNA. - Å kjøpe og eie egen bil, er snart så dyrt at det bare er mulig for de rikeste. Vi får dermed en sosial eksklusjon, og undersøkelser vi har gjort viser at 20 prosent av brutto inntekt brukes til bilen. Bedre er det ikke at Norge har en av Europas eldste bilparker.

– Hva må skje?

– Vi må få en bilmelding som viser alle sider av bilen i Norge. Vi må få en ordning der man får tilbake avgift om en bil reeksporteres. I dag er Norge et av få land der man ikke kan eksportere brukte biler. I alle andre land får man tilbake deler av registreringsavgiften ved eksport av bilen. Det må også komme i Norge – jo før dess bedre.

– Bil står ikke på den politiske dagsorden?

– Nei, bil er bare politisk interessant når man legger fram statsbudsjettet. Jeg vet nesten ikke hva som skal til for å få politikere til å bli interessert i bil. Til høsten er det stortingsvalg, men jeg tviler på om bil og bilpolitikk blir et tema som vil prege den poltiske debatten.

Powered by Labrador CMS