-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ulovlig "prisgaranti"
Forbrukerombudet setter foten ned for merkeverkstedenes markedsføring av "prisgaranti" på verkstedjobber.

For å avlive myten om at det lønner seg å bruke et frittstående verksted, har flere merkekjeder innført "prisgaranti" på jobber utført hos dem.
Praksisen har vært at kunden må innhente et skriftlig pristilbud fra et konkurrerende godkjent verksted. Ved å fremlegge dette tilbudet, vil merkeverkstedet utføre den samme jobben til lik pris.
Dette er lovstridig, mener Forbrukerombudet.
- Markedsføring av prisgaranti anses som et kraftig virkemiddel som påvirker forbrukernes valg av forretning meget sterkt, sier seniorkonsulent Tord Kopreitan hos Forbrukerombudet.
Ombudet mener at uttrykket "prisgaranti" henspiller på noe som fremstår som helt sikkert og ufravikelig. Uttrykket blir oppfattet av forbrukerne som at annonsøren alltid vil være den billigste leverandøren av det produktet prisgarantien gis for.
- Det blir med andre ord å oppfatte som en billigst-påstand, sier Kopreitan.
I følge praksis fra Markedsrådet og Forbrukerombudet er det stilt krav om at lovnader om prisgaranti og påstander om å være billigst, må kunne dokumenteres.
- Dokumentasjonskravene er meget strenge, og krever at man til enhver tid har oversikt over konkurrentenes priser for umiddelbart å kunne sette ned sine egne til under disse.
LES OGSÅ: Uriktige priser i bilannonser
- Det har vist seg at det er svært problematisk å kunne oppfylle dette kravet. Man må altså ha systemer som fanger opp eventuelle prisendringer hos konkurrentene og kunne reagere på dem umiddelbart.
- Det er altså ikke slik at næringsdrivende ved, å bruke prisgarantier, kan velte dokumentasjonsplikten over på forbrukerne, sier Kopreitan.
De har nå sendt brev til landets bilimportører, hvor de blant annet skriver:
"En prisgaranti og påstand om alltid å være billigst, må begrunnes i sikker viten om konkurrentenes priser. En garanti om å ha de billigste produktene forutsetter at det er konkret mulig å undersøke og dokumentere påstanden. Det kreves at annonsøren har en komplett oversikt over konkurrentenes priser til enhver tid og samtidig har systemer som fanger opp eventuelle prisendringer hos konkurrentene..."
Vil følge med
Forbrukerombudet vil i tiden fremover følge med på om prisgaranti fortsatt benyttes i markedsføringen av verkstedtjenester.
LES OGSÅ: Disse skal selge Leaf, men til vilken pris?
- Aktører som fortsatt benytter prisgaranti i sin markedsføring, må regne med å måtte framlegge dokumentasjon på vår forespørsel, sier Kopreitan.
Markedsføringsloven krever at dokumentasjon på at man er billigst skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføring skjer.
- Forbrukerombudet vil se alvorlig på markedsføring som ikke kan dokumenteres i tråd med kravene, sier Tord Kopreitan.
"Garanti" blir "Løftte"
- Etter henvendelsen fra Forbrukerombudet har vi endret ordet prisgaranti til prisløfte, sier Per Gunnar Berg, som er direktør for servicemarkedet i Ford Motor Norge.
- Det eneste vi har gjort er å endre på begrepet prisgaranti til prisløfte, ellers er hele innholdet uforandret, sier han.
Berg legger til at det viktigste for Ford er ikke å være billigst, men at merkeverkstedene faktisk kan matche prisen til de frittstående verkstedene.
- Det etterlatte inntrykket i markedet er at merkeverkstedene er dyrere enn de frittstående verkstedene, og det er dette inntrykket vi har ønsket å gjøre noe med, sier Berg.
En annen importør som har innført prisgaranti på verkstedene er Bertel O. Steen AS.
- Vi vil forholde oss til forbrukerombudets pålegg, sier importsjef Arne Lyslo Kristiansen.
- Vi beholder innholdet i produktet, men vil endre begrepet. Selv om det ikke har vært drøftet ennå, utelukker jeg ikke at vi også vil ta i bruk "prisløfte" i stedet, sier han.