-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Uriktige priser i bilannonser
Flere bilimportører oppgir feil pris i sine nybilannonser, viser en fersk undersøkelse. Det liker Forbrukerombudet dårlig. Importørene kryper til korset.


"Veiledende pris levert Oslo inkl. leveringsomkostninger. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg."
Dette prinsippet - og denne ordlyden - er det Bilimportørenes Landsforening (BIL) anbefaler bilimportørene å benytte i riksannonsering for nye biler.
En undersøkelse bransje-nettstedet BilNytt.no har gjennomført, avdekker at 7 bilmerker, fordelt på 5 importører, ikke følger foreningens anmodning (se tabell nederst i saken).
Klare retningslinjer
- Dette er retningslinjer som BIL utarbeidet sammen med Forbrukerombudet for flere år siden. De kan vanskelig misforstås, sier adm direktør Erik Andresen i BIL.
Han presiserer at de ikke kan pålegge medlemmer noe, men henstille til dem at de følger anmodningene som er gitt.
- Dette er en ganske sterk oppfordring, som gjenspeiler tilliten mellom forbrukermyndighetene og oss som bransje.
- Det er godt å se at de fleste, og de toneangivende, importørene nå etterlever dette, sier Andresen.
Vil endre praksis
Mazda-sjef Karianne Westby gjør ingen forsøk på å bortforklare hvorfor ikke leveringsomkostninger for Oslo er bakt inn i fra-prisen i deres annonser.
- Vi er opptatt av å gjøre vår fremstiling mest mulig korrekt og oversiktlig for kunden, og vil umiddelbart endre dette i alt vårt annonsemateriell, sier hun.
Informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge sier at de ikke holder noe skjult, da det tydelig fremkommer i annonsen at frakt og leveringskostnader tilkommer, og at disse varierer utover landet.
- Vi vil likevel, med umiddelbar virkning, inkludere frakt- og leveringsomkostninger i alle annonserte priser, sier Thrane.
Vurderer å endre
Mitsubishi-sjef Rune Gjerstad mener at de veiledende prisene de oppgir i annonsene er reelle.
- Kundene kan selv hente bil på Drammen bilhavn, til den annonserte prisen. Noen har også valgt å gjøre det, sier han.
- Vi har hatt samme prispolitikk siden 2004. Siden spørsmålet nå er stilt, har vi besluttet å ta en intern gjennomgang av vår praksis, sier Gjerstad.
Salgs- og markedssjef Bogdan Lis i Hyundai Motor Norway mener det blir vanskelig å bake frakt- og leveringsomkostninger inn i prisen i riksannonser, da disse varierer kraftig rundt i landet.
- Men dersom det er en bransjenorm for dette, vil vi ta det opp til ny vurdering. Vi har ikke noe ønske om å bryte noe regelverk, sier han.
RSA-sjef Frank Dunvold er skeptisk til at de skal fastsette priser fra forhandler i annonsene.
- Etter noens mening kan det være et brudd på konkurranselovgivningen at importør og forhandlerforening "styrer" enkeltforhandlere til å ha lik leveringskost, sier han.
- Vil RSA endre denne praksisen, slik at den kommer i takt med hovedtyngden i bransjen, og med anmodningen fra BIL?
- Vi vil vurdere det, om det er klar enighet i bransjen. Men dersom kostnaden settes for høyt, som det kan se ut som hos flere i dag, er dette neppe i forbrukernes interesse, sier Dunvold.
- Villedende utelatelser
- Retningslinjene som er laget omkring dette er utvetydige, sier seniorkonsulent Tord Kopreitan i Forbrukerombudet.
- Å utelate frakt- og leveringsomkostninger vil etter vår oppfatning være villedende kommunikasjon overfor kundene. Dette dekkes av Markedsføringslovens §7 og 8 om villedende handling og villedende utelatelser.
- Vi er opptatt av likebehandling av aktørene, og at de skal ha samme konkurransevilkår.
- Det kan virke som om noen tenker at "går det, så går det". Nå er vi kjent med forholdet, og vil følge med på hvordan aktørene forholder seg, sier Kopreitan.
Differanse mellom annonsert pris og pris hos forhandler i Oslo/Drammen: