Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka
Ford Ka

Ford Ka – lykkelig som liten?

Få var likegyldig til første generasjon av Ford Ka. Nå er nye Ka her – kanskje lettere å like, men kan den slå ut halvsøster Fiat 500? Vi har kjørt den.

Publisert Sist oppdatert

Suksess
I følge Ford har den utgående Ka vært en himmelstormende suksess. På 12 år har man solgt 1,4 millioner biler. 2500 av dem er solgt i Norge.

Vi, og flere med oss, var imponert over den nye Fiestaen, og forventningene er derfor høye til den nye småbilen som deler plattform med Fiat 500.

HER ER VÅRT INNTRYKK AV FIESTA

Skal være en Ford
Designsjef Chris Bird var helt klar på at Ka både skulle være en klar del av Fords moderne designlinje, samtidig som de har jobbet målrettet med å linke tilbake til den første generasjonen som mange mener har blitt et stilikon.

Særlig bakfra er det lett å kjenne igjen profilen fra den gamle bilen, i hvert fall når du får tenkt over det.

Kinetic design betyr på Fordsk at bilen skal se ut som den er i bevegelse, selv når den står stille. Trikset er i følge Bird, kileformen kombinert med skulderlinjen og baklyktene som snor seg rundt, fra bak og frem på siden.

Under skallet er man naturlig nok til en viss grad bundet av det utgangspunktet man har i Fiats plattform. Likevel har Ford gjort sin del av jobben med hjuloppheng og styring for at bilen skal oppleves som en Ford ute på veien.

Imponerende, men ikke perfekt
På vår første dag med Ka har undertegnede bare kjørt dieselmotoren. Det er den samme 1,3-liters 75-hesteren som vi ganske nylig kjørte i Fiat 500.

LES VÅR PRØVEKJØRING AV FIAT 500

Det er en motor som mer kan betegnes som stor nok enn direkte dynamisk. Vi hadde samme følelsen som med 500, nemlig at den fungerer best ute på landeveien i normal norsk hastighet.

Motoren er ikke spesielt glad i å bli presset ned mot lave turtall, så du må jobbe litt både med gass og girkasse for å holde drivet.
Til tross for at støydempingen virker god, er det lett å høre motoren når du bruker turtallsregisteret slik du er nødt til.

SE STORE BILDER HER

"Parkett"
Det skal også sies at vi bare har kjørt bilen på spansk asfalt, noe som blir rene parkettgulvet sammenlignet med asfalten hjemme.

Vi erfarte med 500 at den var svært sensitiv for underlaget i forhold til støy. Så vi tar et forbehold til vi har kjørt den hjemme.

Konklusjonen etter å ha kjørt bilen så langt er at den har mer kjøreegenskaper enn ytelser. Det kjennes ut som om den kunne tålt mye mer motor uten å protestere, men så langt er det bare 69 hesters bensin og 75 hester diesel som er tilgjengelig.

SE STORE BILDER HER

Ikke ESP som standard
Ford Ka i laveste utstyrsivå, Ambiente, koster 134.800 kroner med bensinmotor. Ønsker du ett høyere utstyrsnivå, Titanium, er startprisen 148,700.

Ingen av disse utstyrnivåene har ESP som standard. Det koster 4.400 kroner som ekstrautstyr. Vi synes Ford burde lagt lista for en moderne småbil så høyt at de hadde lagt inn dette som standard.

Om du ikke synes stylingen på din Ka er kul nok, kan du velge pakker med både innvendig og utvendig dekor.

De ulike stilvariantene som definitivt løfter Ka opp flere hakk, koster i overkant av 10.000 kroner for både inn og utvendig dekor.

Bør jeg kjøpe en?
Om du vurderer en Fiat 500 og ikke er overstadig forelsket i retrodesignet den byr på, bør du absolutt vurdere Ka. Den er godt priset i forhold til sin italienske konkurrent og kjører hakket bedre.

Er alternativet ditt klasselederen i dette bittelille segmentet (som utgør 1,5 prosent av totalsalget), Toyota Aygo, ville jeg absolutt ha tilbrakt litt tid sammen med Ka før jeg bestemte meg.

SE STORE BILDER HER
Fakta Ford Ka 1,3 TDCi Titanium

Pris: kr 148,700

Motor: 1248 ccm turbodiesel, 75 hk v/4000 o/min, 145 Nm 3500 o/min

Vekt: 1055 kg

LxBxH: 3,62 x 1,66 x 1,50 meter

Bagasjerom: 224 liter

Forbruk: 0,43 l/mil – 112 g/km CO2

Aks. 0 – 100: 13,1 sekunder

+

Fine kjøreegenskaper

-

En moderne småbil bør ha ESP som standard i 2009
Powered by Labrador CMS