-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford viser ny Ka
Strategien "One Ford" innebærer at flest mulig modeller skal globaliseres. Nå får Brasil ansvar for konsernets nye småbil.
Dagens Ka kom på markedet i 2008, og deler mange komponenter og samlebånd med Fiat 500.
Den har aldri vært noen volumselger i Norge, hittil i år er det registrert 125 nye biler, omtrent 10 prosent av volumet Fiesta kan skilte med.
Nå viser Ford Brasil en modell de kaller Ka Concept, men når de samtidig sier at bilen KAN gå i produksjon allerede neste år, så gjør den nok det.
Viktig segment
Det såkalte sub-B-segmentet er stort i Brasil og flere andre raskt voksende markeder.
- Vi har en lang historie i Brasil, og har vært med på å bringe utvikling, arbeidsplasser og vekst til regionen, sa styreformann Bill Ford da han avduket konseptbilen.
- Som en del av vår globale vekststrategi er vi forpliktet til å bringe verdensklasse-produkter til Brasil og til å hjelpe regionen med å skape globale kjøretøy hele verden kan ha glede av.
Ford regner med at segmentet der Ka inngår vil utgjøre 6,2 millioner biler på verdensbasis i 2017, en vekst på hele 35 prosent fra 2012.
Påkostet
Ka Concept kan danne basis for Fords neste globale superkompakt. Den har ifølge selskapet egenskaper man normalt forbinder med større og dyrere biler, er utstyrt med effektive drivlinjer, har et rommelig interiør og plass til fem personer.
At den er «komfortabel for fem personer», som Ford påstår, tar vi med en stor klype salt. Vi snakker tross alt om en minibil.
Men vi tror dem når de lover å utstyre bilen med moderne teknologi, som docking for mobile enheter. Ford Sync tar seg av koblingen av din mobil via Bluetooth og varsler automatisk ved eventuelle uhell.
Mer praktisk
Det som nok er viktigere er at Ka Concept er utstyrt med fem dører, i motsetning til forgjengeren med tre dører. Det vil nok gjøre den mer aktuell som familiebil.
Konseptbilen er den andre globale modellen som er utviklet av Ford do Brazil, etter EcoSport som også står foran lansering på en rekke markeder.
Den blir viktig for å oppnå suksess i Syd-Amerika og store deler av Asia, markeder som til sammen vil utgjøre 44 prosent av det globale sub-B-segmentet i 2017.
Mye tyder altså på at en ny Ka finner veien til samlebåndet i løpet av nær fremtid. Men den blir nok viktigere for de nevnte kontinenter enn for Europa.