-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Passat CC: Competent Cruiser
Du kan knapt være mer Hvermansen enn å kjøre Passat. Praktisk, fornuftig, trygt og antagelig det samme som to av naboene. Helt til nå!
Fra Concept til Comfort
Det er grunn til å mistenke Volkswagen for å ha mer enn bare sniktittet litt oppover mot en bil som Mercedes-Benz CLS.
LES VÅRE PRØVEKJØRINGER AV MERCEDES CLS HER
Og strengt tatt var det ikke så mange andre steder å kikke – for store firedørs coupé-biler er det ikke flust av, særlig ikke når vi snakker om prisklassen under 400.000 kroner.
DET UTVIKLES FLERE 4-DØRS COUPÉER I EN HØYERE PRISKLASSE. Her kan du lese mer om:
Passat CC ble vist første gang på Detroit-utstillingen i januar. Mange hadde nok trodd at akronymet CC skulle stå for Coupè Cabriolet. At vi snakket om en stor EOS, men neida – fiffige navnesnekkere hadde pønsket ut ganske snedige Concept Coupé. Når bilen nå er klar for lansering, er de to bokstavene byttet betydning til Comfort Coupé.
Kanskje ikke et navn man får full tenning av – men da bør man unne seg en tur rundt den.
Designfokus
For når det kommer til proporsjoner har designerne helt klart hatt en svært god dag på jobben.
Selv om hekken kanskje kunne vært tatt enda lenger, må man bare nikke anerkjennende til taklinjen, ruteprofilen og det store bakvinduet som virker enda større på grunn av en svart list øverst på bagasjelokket.
I motsetning til enkelte andre eksempler vi har sett, har man også klart å få en fin bue på A-stolpen uten av det gjør at panseret må trekkes så langt frem at det skaper et uheldig langt overheng foran forhjulene.
La deg imidlertid ikke lure til å tro at Volkswagen er på Phaeton-sporet igjen. CC er først og fremst en Passat, selv om det ikke bare er eksteriøret som er endret.
Passat +
Når du glir inn i gode sportsseter er du ikke i tvil om at du sitter i en Passat – likevel har man løftet en del detaljer slik at det føles akkurat tilstrekkelig mer eksklusivt.
Det er lett å finne seg til rette med gode seter og ting svært ergonomisk og intuitivt plassert på tysk vis.
Interiøret er ekte 2+2 med skikkelige bakseter som gir grei plass til to voksne personer om de ikke er alt for høye, eller har for langbente personer foran seg. Mellom seg har de en midtkonsoll med ekstra lagringsplass og koppholdere.
Det er strødd en passe mengde krom rundt på knapper og hendler uten at det blir for mye bling.
Teknologivindu
Volkswagen bruker Passat CC som et utstillingsvindu for teknologi som også kommer i andre modeller fra konsernet.
En av nyvinningene er systemet man kaller Lane Assist.
Dette systemet registrerer veimerkingen og holder på den måte orden på hvilken fil, eller kjørebane du befinner deg i.
Skulle du i et uoppmerksomt øyeblikk gli inn, eller ut, mot linjen, vil bilen automatisk svinge inn igjen.
Det tar litt tid å venne seg til at bilen styrer litt i mot om du faktisk ønsker å passere en slik linje. Systemet kan selvsagt slås av, og trer heller ikke inn om du bruker retningssignal når du skifter fil.
Med andre ord også kanskje en oppdragende effekt.
Adaptivt
Bilen kan også leveres med adaptivt chassis. Det gjør at du kan velge mellom normal, komfort og sport.
Elektronikken registrerer hele tiden underlaget og forsøker å tilpasse demping til ditt valgte program.
Nå skal det imidlertid sies at CC ikke er en sportsbil. Selv ikke med den største motoren – men kjører du alene og ønsker å ta svingene litt mer sportslig, gjør DCC jobben. Systemet er tilsvarende det du finner i nye Audi A5 og A4.
I tillegg kan bilen leveres med parkeringsassistent som smetter bilen inn i en luke for deg, og adaptiv cruisekontroll som regulerer hastighet og avstand til bilen foran fra 0 - 210 kilometer i timen. Systemet bruker også radaren til å varsle deg om en bråstopp samtidig som bremsene gjøres klare for full stopp.
Lever opp til navnet
Passat CC er satt opp for komfortabel transport for voksne mennesker.
Selv om Volkswagen sier at de henvender seg til yngre bilkjøpere med denne modellen, tillater vi oss å minne om at det slett ikke er tilfeldig at coupé rimer på tupé.
Dette er en bil som du gjerne parkerer utenfor huset ditt. Volkswagen er i ferd med å flytte merkeimagen sin oppover. Og er på vei inn i en klasse som best kan betegnes som premium light.
CC har samme akselavstand som søsknene, 271 millimeter, og oppleves som en stor bil. Den kjører fremragende på landevei og lange åpne svinger, men det er ikke førstevalget om du skal ut på ekspresskjøring i hårnålssvinger.
Valgets kvaler
Vi kjørte Passat CC med tre forskjellige motoralternativer. Tøffest er selvsagt den 3,6-liters V6eren med 300 hestekrefter. Denne har siste generasjon av firehjulstrekksystemet 4motion og DSG-gearkasse. Med denne motoren føles virkelig CC som en stor coupé.
Velger du å gå for 1.8 TSI-motoren med 160 hestekrefter eller toliters TDI-motor med 140 hester, preger det også kjøreopplevelsen.
Takket være norske avgifter er det selvsagt disse to alternativene som vil selge mest. Importøren regner med at i overkant av 200 Passater i år vil være en CC.
Den billigste utgaven er 2.0 Tdi med 140 hester som starter på 375.000 kroner. Billigste bensinmotor starter på 390.000.
Skulle du være litt gal å klinke til med V6-motoren, starter prisen på 865.000. Da har du mye ustyr som standard, men det er sikkert fult mulig å legge på 100.000 til uten noe stort problem.
Bilen er tilgjengelig i Norge i månedsskiftet juni/juli.
FAKTA PASSAT CC 1.8 TSI
Motor: Firesylindret turbomotor 1798 cc, 160 hk ved 5000 o/min. – 250 Nm ved 1500 - 4200 o/min.
Aks. 0-100 km/t: 8,6 sekunder
Toppfart: 222 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
Utslipp: 180 g/km
Pris: kr 390.000
Cirka priser:
Motor | Effekt | Pris |
1,8 TSI | 160 hk | kr 390.000 |
2.0 TSI | 200 hk | kr 490.000 |
2.0 TSI Tiptronic | 200 hk | kr 535.000 |
3.6 V6 4Motion DSG | 300 hk | kr 865.000 |
2.0 TDI | 140 hk | kr 375.000 |
2.0 TDI DSG | 140 hk | kr 405.000 |
2.0 TDI | 170 hk | kr 420.000 |
2.0 TDI DSG | 170 hk | kr 445.000 |