Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel GT Concept

Opel Experimental GT

Opel Experimental GT

Opel Experimental GT

Opel Experimental GT

Opel Experimental GT

Her er Opels nye GT

Den skal vises på Genève-utstillingen i mars, men her får du en bildeserie på Opels nye konseptbil.

Publisert Sist oppdatert

Vi fortalte første gang om denne bilen i forbindelse med at Opel slapp en videosnutt for et par uker siden. I tillegg har vi presentert et datamanipulert bilde av hvordan bilen kan se ut dersom Opel velger å realisere den.

De detaljene som nå fremkommer bekrefter at det er snakk om en rimelig sportsbil – se gjerne for deg en Mazda MX-5 med tak. En bil som er oppnåelig for en stor gruppe entusiaster takket være en «folkelig» pris.

Oppskriften er klassisk sportsbil – motor foran og drift på bakhjulene.

En vekt på under 1000 kg gjør det unødvendig med en stor, tung motor. I konseptbilen sitter en turbomatet 1,0-liter med 145 hestekrefter og et dreiemoment på 205 Newtonmeter.

Kreftene sendes til bakhjulene via en sekstrinns sekvensiell girkasse, og en mekanisk differensialbrems sørger for å få dem effektivt ned i asfalten.

Tilstrekkelig
Det gir ikke ekstreme ytelser, men null til hundre på under åtte sekunder og en toppfart på 215 km/t vil dekke behovet for mange. Her er det mer snakk om ekte kjøreglede på svinget landevei enn høy fart på motorveien.

Opel betegner GT Concept som en direkte etterfølger til Experimental GT fra 1965 (se bildegalleri) og Monza Concept som ble vist i Frankfurt i 2013. Tre år etter Experimental GT realiserte Opel sin legendariske GT, så vi kan jo håpe de har tilsvarende planer denne gangen.

Klassisk og moderne
Konseptbilen er renset for «unødvendige» detaljer som speil, dørhåndtak og vindusviskere for å fremheve formene.

Den røde linjen som tegner karosseriet i lengderetningen, viser tydelig sportsbilens dynamikk. De røde forhjulene peker ifølge Opel direkte tilbake til motorsykkelen Opel Motoclub 500 som var utpreget avantgarde, da den første gang ble vist med sine to røde dekk, tilbake i 1928.

Smarte dører
En av de viktigste nyskapningene er de store dørene, der de integrerte sidevinduene har en sømløs overgang fra glass til lakkerte flater.

Både fører og passasjer kan sette seg inn i det Opel omtaler som «en overraskende romslig kabin som åpenbarer seg ved å trykke på den trykkfølsomme flaten som er integrert i den røde linjen som følger taket.»

Dørene forsvinner ned i hjulhusene når de åpnes. Denne patenterte og plassbesparende løsningen, sørger for stor åpningsvinkel – noe som er særlig nyttig på trange parkeringsplasser.

Konsept-gimmick
To kameraer sørger for godt overblikk under bykjøring. De sender sine bilder til to monitorer på hver side inne i bilen.

– Tiden for utvendige speil, med tilhørende blindsoner er over, hevder Opel. Det har vi hørt i forbindelse med konseptbiler i noen år, men vi har vel ennå ikke sett det realisert i noen produksjonsmodeller. Man kan sikkert skylde på strenge lovverk i de fleste land på dette feltet.

Opplyst
Andre høydepunkter for Opel GT Concept er frontlykter med integrerte blinklys. Utstyrt med neste generasjon adaptive IntelliLux LED Matrix-lys som passer denne bilen perfekt – en videreutvikling av teknologien som allerede er på plass i nye Opel Astra.

Lysdesignen avsluttes med det tredimensjonale uttrykket i baklyktene, en signatur som sørger for at alle vil gjenkjenne en ny GT i nattemørket.

En kompakt sportsbil ville utvilsomt være en positiv merkevarebygger for Opel, og senke snittalderen på kundegruppen med noen tiår. Det blir spennende å se om de våger å realisere bilen.

PS: Visste du dette om den originale Opel GT?

- Mellom 1968 og 1973 ble det bygget 103.464 Opel GT. Bilen er fortsatt et populært samleobjekt, og fine eksemplarer omsettes for en liten formue. Spør GM Norges pensjonerte PR-sjef, Reidar Brustad om temaet. Han har hatt en del eksemplarer gjennom årene.

- 85 prosent av GT-produksjonen gikk til eksport, og bare i USA havnet 70.222 biler – ca. 70 % av totalen.

- Det originale råkarosseriet (body in white) ble laget av de franske spesialistene hos Chausson i Reims mens Brisonneau & Lotz i Creil, nord for Paris, tok seg av lakkeringen, det elektriske og interiøret. Ekteskapet mellom bil og chassis/drivlinje fant sted i Bochum. Dette var også fabrikken som produserte Kadett – bilen GT var basert på.

- Plassen under panseret var så liten at 1,9-literen fra Rekord nærmest måtte skohornes inn. Det var årsaken til at Opel GT hadde ”Power Dome” i panseret og topplokket var skråskjært i front.

- Aero GT Concept med avtagvar Targa-topp ble presentert på IAA (Genève) i 1969. En av de to prototypene som ble bygget inngår i dag i Opels klassiske samling.

- Grunnleggerens barnebarn, Georg von Opel, oppnådde 191 km/t i 1971 på Hockenheim i en modifisert Opel GT med elektrisk motor. Året etter klarte et team av motorjournalister og racerførere å sette 20 verdensrekorder ved Opels testsenter i Dudenhofen i spesialbilen ”Diesel World Record GT 1972”.

- Det var flere årsaker til at produksjonen opphørte i august 1973. Disse inkluderte krav fra USA – det viktigste markedet – om å montere store, klumpete støtfangere som overhodet ikke passet til bilens design. Dessuten ble Brisonneau & Lotz kjøpt av Renault og signaliserte dermed opphør av avtalen med Opel.

- Robert (Bob) A. Lutz, ”bilhuet” og GM’s visepresident for global produktutvikling, har vært en slags gudfar for begge Opel GT. I 1968, som en av sjefene hos Opel var han med på å presse frem en avgjørelse om å starte produksjonen. Han var også mannen som ga grønt lys til GM’s nye roadster line-up –Solstice, Sky og GT for ti års tid siden.

Powered by Labrador CMS