Neste Toyota blir C-HR

C-HR, en splitter ny kompakt crossover, men mindre enn Rav4, blir Toyotas fluepapir på Genève-utstillingen i mars.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha trukket rundt på crossover-konseptet C-HR siden Paris-utstillingen høsten 2014,og sist i Frankfurt høsten 2015, er det endelig klart for den helt ferdige Toyota-modellen med samme navn på Genève-messen i mars.

Sa du at tankene dine streifet bortom Honda HR-V? Ikke rart det. Selv om det etter hvert begynner å bli tett mellom de litt høybygde kompaktkonkurrentene i Europa, står HR-V nærmest.

Riktignok er C-HR en tanke større (4,35 meter mot 4,29 meter), men begge bygges som hybrid og begge har bakdører med «skjulte» dørhåndtak.

Moderne plattform
etter nye Prius på Toyotas nye TNGA-plattform (Toyota New Global Architecture), tar til i Tyrkia mot slutten av året.

Informasjonssjef Espen Olsen hos den norske importøren kan ikke love biler til Norge før i 2017.

Siden plattformen er hentet fra Prius vil mye av teknologien også være lik. Det betyr 1,8-liters bensin/elektrisk hybrid drivlinje, ved siden av tradisjonell bensinmotor.

Hvorvidt Toyota trosser Europas dieselhunger og velger bort dieselmotoren i C-HR er uklart. Ingen av konkurrentene har våget akkurat det. Uansett er C-HR med dieselmotor neppe aktuell i Norge så lenge det fins en avgifts-gunstig hybrid.

Populært segment

Med C-HR tar Toyota opp konkurransen i den raskest voksende bilklassen i Europa. Salget av små SUV-er økte med 36 prosent i fjor til 1,04 millioner enheter, samtidig som kompaktbilene var opp 17 prosent til 1,17 millioner.

De viktigste konkurrentene i Norge blir Nissan Qashqai, Opel Mokka, Mazda CX-3, Honda HR-V, Mitsubishi ASX, Peugeot 3008 og Suzuki SX 4 S-Cross.

Toyota forsøkte seg for noen tid siden med Urban Cruiser, en liten SUV basert på teknikk fra Yaris. Den ble ingen suksess i Norge.

Powered by Labrador CMS