-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Toyotas kompakte crosser
Nå er det alvor – etter å ha vist frem konseptbiler i to år, står Toyota C-HR i produksjonsform i Genève. Det gikk langt bedre enn vi fryktet en stund.
Jeg skal medgi at jeg var ganske skeptisk da Toyota viste sin første konseptbil med betegnelsen C-HR på Paris-utstillingen i 2014. Ikke bare hadde den et (mildt sagt) spesielt utseende. Navnet var også sammensatt av to populære Honda-betegnelser.
Så dukket den opp igjen i Frankfurt sist høst, fortsatt som konsept, men i langt mer ferdig form enn året før. Blant annet hadde den nå fått fem dører mot forgjengerens tre.
Men vi kunne ikke unngå å tenke stakkars barn som skal sitte i baksetet, de får ikke sett mye av landskapet gjennom de små siderutene.
Nå skal vi ikke påstå at Toyota har tatt hensyn til våre innvendinger, men de har i alle fall tonet ned de mest ekstreme uttrykkene fra konseptene, og sluppet litt mer lys inn gjennom siderutene.
Sporty linjer
Det de heldigvis har opprettholdt er det coupé-aktige profilen og skjulte håndtak til bakdørene. Jeg synes den nå tar seg ganske så bra ut, men jeg skal for ordens skyld be en av mine kolleger i Genève stikke innom Toyota-standen og bekrefter om jeg har rett.
Selv om jeg ikke har fått de fysiske målene ennå, vil jeg anta at vi snakker om et format i området der Mazda CX-3 og den kommende Audi Q2 befinner seg. En størrelse som har vist seg å passe bra, ikke bare for primærgruppen, unge familier, men også for oss som har levd en stund.
- Lengden på C-HR er 435 cm, så den er nærmere Nissan Qashqai enn modellene du nevner, kommenterer Toyotas norske informasjonssjef, Espen Olsen etter å ha lest saken. Han legger til at bredden er 179 cm, høyden 157 cm og akselavstanden er 264 cm.
Her kan du sjekke målene til Qashqai og sammenligne – det ser ganske likt ut ja.
Nøysom
Den hybride drivlinjen høres ganske identisk ut med den som sitter i nye Prius som vi nylig prøvekjørte – en samlet effekt på 122 hestekrefter og et CO2-utslipp på 90 gram per kilometer er respektabelt. CVT girkasse og forhjulsdrift er standard og eneste alternativ.
De som mot formodning ikke vil ha hybrid, kan i stedet velge en 1,2-liters turbo bensinmotor med 115 hk tilsvarende den som nylig ble lansert i Auris. Denne kan kombineres med manuell eller CVT girkasse. Du kan også be om å få den med drift på alle hjul.
Toyota C-HR skal bygges ved deres fabrikk i Tyrkia (TMMT) mens den hybride drivlinjen produseres i Deeside, Storbritannia.
Norsk lansering skjer mot slutten av året.