-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny generasjon Golf GTI
Volkswagen er godt i gang med testingen av en ny generasjon Golf GTI. Her er den knipset, både på landevei og under en heftig runde på Nordsløyfa.
Lanseringen av åttende generasjon Golf er utsatt til neste vår, den skulle egentlig kommet sent i år. Hvorvidt Volkswagen har klar en ny GTI samtidig som de mildere variantene er foreløpig usikkert, men her er den i alle fall i aksjon på og ved Nürburgring.
Vår fotograf forteller at testsjåføren presset bilen hardt på Nordsløyfa, og som vi ser av bildene lettet den på det ene bakhjulet ved utgangen av den lille karusellen.
Golf generasjon 8 skal bygges på en oppgradert versjon av den fleksible MQB-plattformen. Denne er lettere enn dagens og klargjort for mild hybridteknologi – noe som i sum skal medføre reduserte utslipp.
Nye Golf får også nye elektroniske finesser, som digitalt dashbord, permanent Internett-tilkobling og nye, avansert hjelpemidler på vei mot selvkjøring.
Regn med at neste generasjon Golf GTI fortsatt vil har en firesylindret turbomatet toliter under panseret, men at denne får hjelp av et mildt hybridsystem bestående av en beltedrevet elektrisk motor-generator som kan regenerere bremseenergi og benytte denne til ekstra boost ved lave turtall, samt for å kunne «seile» når kraftbehovet er lavt.
Selvsagt får den drift på forhjulene, noe annet er utenkelig for en GTI, men nykommeren kan få nærmere 300 hester – noe som i dag er forbeholdt spesialutgaven GTI TCR, samt den firehjulsdrevne Golf R.
GTI Performance-versjonen som selges i Norge i dag har 245 hk.
Vi skimter kjente GTI-detaljer gjennom kamuflasjen, som bikube-mønsteret foran luftinntakene, doble eksosrør, samt oppgraderte felger, dekk og bremser. Og jeg tør nesten vedde på at interiøret vil tilbys med tartanmønster på setene.
Det vil nok ta et år før bilen er på plass i Norge, og det vi vet med sikkerhet er at neste generasjon Golf ikke kommer som elbil. Den rollen overlates til ID.-familien.