Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti

Yeti får et ansiktsløft

Skoda fornyer sin populær kompakt-SUV. Det betyr nye valgmuligheter.

Publisert Sist oppdatert

Yeti kommer nå med ny design og tilbys i to varianter, en for by og landvei og en med tøffere styling. Begge har ny front og hekk i tillegg til et helt nytt interiør. I tillegg er utvalget av motorer og girkasser utvidet.

Det er lett å se forskjell på de to versjonene både foran og bak. Støtfangere, skliplater, beskyttelseslister på siden og sideskjørt er enten lakkert i bilens farge eller holdt i sort plast.

Sammenlignet med utgående modell, har fronten og hovedlysene blitt redesignet i tråd med Skodas nye designspråk. Hovedlysene kan som alternativ leveres med Bi-Xenon og integrerte LED kjørelys.

Bak har Yeti også fått nytt utseende med en ny bakluke og baklykter som har en mer tydelig C-form i tråd med Skodas nye stil.

Utvalget av lakkfarger er utvidet og de nye modellene har fått nytt interiør i sju varianter, nye stoff og mønstre i setene samt nye dekordetaljer på dashbordet.

Nye Yeti har mange ”Simply Clever” løsninger. Vendbar bagasjeromsmatte, tre separate seter bak som kan felles ned eller fjernes, holder for refleksvest under førersetet og en søppelbeholder i døren er bare noen av bilens praktiske løsninger.

De fleksible baksetene gjør det mulig å fjerne setet i midten og flytte de ytre setene innover for å få en ekstra romslig fireseter. Det er også nedfellbare bord på forseteryggene og en rekke oppbevaringsrom og flaskeholdere.

Det praktiske lasterommet har blant annet festepunkter og nedfellbare kroker for handleposer. Baksetepassasjerene har mer takhøyde enn i noen annen kompakt SUV. Bagasjerommet tar 405 liter med setene på plass, og ved å fjerne baksetet blir volumet hele 1760 liter.

Yeti leveres med tre dieselmotorer og tre bensinmotorer. Ytelsene spenner fra 1,2 TSI med 105 hk til 2,0 TDI med 140 hk.

Versjonene med firehjulsdrift har femte generasjon Haldex kopling, og med automatgir har den enten seks- eller sjutrinns dobbel clutch automatgir (DSG).

GreenLine-versjonen med 105 hestekrefter, forhjulsdrift og manuelt gir har et forbruk på 0,46 liter per mil og et CO2-utslipp på kun 119 g/km.

I tillegg leveres tre Green tec motorer med start-stopp system, energigjenvinning ved bremsing og hjul med lav rullemotstand. Dette gjelder 1,4 TSI 122 hk og 2,0 TDI 140 hk med sekstrinns manuell girkasse samt 1,6 TDI 105 hk med syvtrinns DSG.

Blant de nye drivlinjekombinasjonene finner vi også 1,6 TDI 105 hk med forhjulsdrift og syvtrinns DSG.

Sikkerheten er utvidet med tretthetsvarsler og bakkestartassistent på alle modeller, og fra utstyrsnivå Ambition leveres nå Yeti med ni kollisjonsputer, inkludert sidekollisjonsputer bak.

Elektroniske støttesystemer er standard på alle utgaver med firehjulsdrift og tar deg trygt opp og ned bratte bakker. TPM, dekktrykkskontroll er standard på alle modeller og bakkeklaringen på 180 millimeter understreker bilens egenskaper på dårlig vei.

Nye Yeti får sin offentlige debut på bilutstillingen i Frankfurt neste måned og er på plass i Norge i november.

Powered by Labrador CMS