-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Sprekere Sportage
Kias nye Sportage satser på dristigere design for å skille seg ut i mengden.
Okei, så ble de svære felgene og det smale glasshuset noe mer moderat enn i konsepttegningene, men den særegne fronten og den velkjente C-stolpeprofilen er på plass.
Den fronten kan gi assosiasjoner til for eksempel Nissan Juke, og ikke så rent lite Subaru B9 Tribeca (en sjelden fugl det faktisk ruller et fåtall av i Norge).
Bakover blir det langt mer tradisjonelt, men de elegante baklysene med en tydelig lyssignatur er en fin avrunding på det som blir et litt mer annerledes valg i kompakt-SUV-klassen en Sportage tidligere har stått for.
Bak fasaden
Under skallet finner vi Hyundai Tucson, og det i seg selv bør love bra. Vi forventer at også Sportage kan tilby den gode plassen og de kurante kjøreegenskapene som fetter Tucson, og drivlinjene blir også felles.
Det betyr også at Sportage får et greit utvalg i førerstøttesystemer, som automatisk nødbrems, filholder og blindsonevarsler, men radarstyrt cruise control savnes fortsatt.
Motorvalget inkluderer to bensinmotorer, begge 1,6 liter.
Uten turbo yter den 132 hestekrefter, mens med pustehjelp klarer den 177 hestekrefter.
Mer pulver er det i dieselvariantene.
Minstemann, den velkjente 1,7-literen fra dagens Sportage, har 115 hestekrefter, mens to 2-litere (samme motor, men med forskjellig turbohjelp) yter 136 og 184 hestekrefter.
Spesifikasjoner for Sportage og de forskjellige motorene ser du i bunnen av artikkelen.
Automat og firehjulsdrift
Dessverre er det bare den største bensinmotoren som kan utstyres med Kias nye 7-trinns dobbelclutch-kasse. 2-liters-dieselene kan leveres med 6-trinns tradisjonell automatkasse, mens 6-trinns manuell blir standard over hele fjøla.
Nordmenn er selvsagt glad i trekk på alle fire, og det blir standard for biler med automatkasse, og kan kombineres med manuell for de samme motorene.
Innvendig har Sportage virkelig fått et løft sammenlignet med forgjengeren, og deler mange av knappene og bryterne med nettopp Tucson. Det er ingen dårlig idé, Hyundaien har et veldig oversiktlig og logisk dashbord.
Vi håper likevel at materialkvaliteten har fått seg et lite løft.
DAB-radio, navigasjon og svær stereo (320-watts JBL-anlegg) står på utstyrslisten, men det er nok bare DAB-radioen som blir standard – resten ekstrautstyr.
Når Sportage lander her på berget er ikke spesifisert, men vi regner med det blir utpå nyåret en gang. Forbruks- og utslippstall, samt priser vil bli annonsert nærmere lanseringsdato.
1,6 GDI Gamma | 1,6 T-GDI Gamma | 1,7 CRDi | 2,0 CRDi R low | 2,0 CRDi R high | |||
Motor | 1591 cm³, R4 bensin | 1591 cm³, R4 turbobensin | 1685 cm³, R4 turbodiesel | 1995 cm³, R4 turbodiesel | 1995 cm³, R4 turbodiesel | ||
Effekt/moment | 132 hk/161 Nm | 177 hk/165 Nm | 115 hk/280 Nm | 136 hk/373 Nm | 185 hk/400 Nm | ||
Girkasse | 6-trinns manuell | 6-trinns manuell 7-trinns dobbelclutch-automat | 6-trinns manuell | 6-trinns manuell 6-trinns automat | |||
Drivlinje | FWD | FWD/AWD | FWD | FWD/AWD | |||
Dimensjoner (L/B/H) | 448/185,5/163,5 cm | ||||||
Bagasjerom | 503 liter |