-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Opel Insignia Tourer Ultimate 174 hk 4x4
Hvis du vil flyte på asfalten og la setet massere ryggen din, og endatil gjøre det i en Opel, så er Insignia valget. Men om et par år eller så penses den siste tysk/amerikanske Opel inn på de evige motorveier – og vil deretter fortsette som en attraktiv bruktbil i mange år.
Først publisert i bladet BilAutofil nr. 10-2021
Hvem kjøper en fem meter lang Insignia stasjonsvogn med dieselmotor som ny i år? 23 av Opels 1601 kunder, skulle det vise seg litt ut i september.
Hvem husker ikke da dieselbilene ble bannet nord og ned for få år siden? Uselgelig ble det sagt, og eierne kom til å tape store beløp.
Hva står høyest i kurs i bruktmarkedet nå? Hva vil kundene ha? Jo, forholdsvis nye SUV-er og store stasjonsvogner med dieselmotor og gjerne firehjulsdrift.
Opel Insignia er en slik bil, en drømmebil på bruktmarkedet når salget av nye fossilbiler trolig mer eller mindre har opphørt – eller blitt avgiftsmessig utilgjengelige for folk flest – om noen år.
DIGER
Her er mye tumleplass til ungene i baksetet, og all feriebagasjen lastes greit inn i det 560 liter store, 115 cm dype og 102 cm brede bagasjerommet før noen småting puttes i spalten under gulvet.
Bagasjerommet er så langt med bakseteryggene lagt ned, målt til 1,90 meter med forsetene ganske langt bak, at det i nødsfall kan konkurrere med en hotellseng.
Så er det bare å la de 174 turbohestene jobbe seg gjennom de åtte girene og hverdagen, og selv om jeg karret meg ned til 0,62 liter på veien til spennende Motorama i Stavanger, endte gjennomsnittsforbruket etter diverse bykjøring ispedd passering av tre fjelloverganger på 0,66 liter/mil og 175 g/km i utslipp.
DIESEL
Insignia er og forblir resten av dens liv dieselslurperenes venn i Norge, en bil som appellerer til dem som ikke bekymrer seg altfor mye om CO2-utslippet ligger noe høyere enn EU synes er greit, som svelger engangsavgift til statskassen på drøyt 160.000 kroner der mange ladehybrider slipper unna, som sverger til firehjulsdrift av den robuste typen, som trenger et trekkdyr i alle de hverdagslige gjøremålene og som mener det er kjekt med 1000 km rekkevidde mellom fem minutter lange tankstopp.
I likhet med alle bilmodeller som nærmer seg livets slutt, holdes tyskeren med amerikanske aner i live av omfattende utstyrspakker priset til en slikk og ingenting.
Varme i rattet var Opel blant de første til å innføre, så det er på plass den dagen innholdet i gradestokken kryper ubehagelig langt ned. Skulle det bli for varmt, så har sannelig Opel spandert kjøling i forsetene også.
Og mens du først sitter der og har trukket ut seteputen til passende lengde, er det bare å aktivere massasjeknappen mens bilen nærmest finner veien av seg selv om oppmerkingen er god nok.
KNAPPER
Opel Insignia henvender seg også til kjøpere som synes det fortsatt er kjekt å kunne styre klimaanlegget med knapper og brytere på eget panel framfor å klistre øynene til en diger skjerm som tar oppmerksomheten fra trafikkbildet.
Insignias svakhet, om det kan sies slik, ligger i at bilen bare gir seg ut for å være en bruksbil mens de fleste av storbilkonkurrentene kappes om hvem som drar hardest i premiumtauet.
For Opels del betyr det at bilen mangler enkelte raffinerte interiørdetaljer, som eksempelvis en fiks instrumentskjerm.
I neste generasjon Insignia, om det kommer noen ny Opel med det navnet, vil helt sikkert overflater være bedre å ta på og innvendig støy dempes betydelig bedre.
Opel leverer også Insignia som kombi, men hvem vil ha det når stasjonsvognen kun koster 10.000 kroner mer? Pris: 589.900 kroner.
VI SYNES
Stor bil som tiden har løpt litt ifra, men som inneholder «alt» en drømmebruktbil skal ha.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Kilde: Statens vegvesen/OFV
Motor: | 1955 ccm, R4, turbo diesel |
Effekt/moment: | 174 hk/380 Nm |
Drivlinje: | 8A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 11,2 sek |
Toppfart: | 204 km/t |
Forbruk (oppgitt/test): | 0,60/0,66 liter/mil |
CO2/NOx: | 159 g/km - 12,5 mg/km |
Energiforbruk: | 60 kWt/100 km |
Mål LxBxH: | 499/186/150 cm |
Akselavstand: | 283 cm |
Bakkeklaring: | 12,4 cm |
Bagasjerom: | 560 - 1655 liter |
Tankvolum: | 62 liter |
Egenvekt: | 1660 kg |
Tilhengervekt: | 1500 kg |
Euro NCAP: | 5 stjerner (2017) |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Pris fra: | Kr. 589 900 |
Pris testbil: | Kr. 589 900 |
Miljøklasse: | F |