Jaguar XK8

Jaguar har under Fords vinger fått en ny og friere tilværelse. Bedre økonomi og tilgang til Fords underleverandører og utviklingsavdeling, har resultert i en for Jaguar rekordkort utviklingstid. Jaguar har aldri produsert noen bedre bil. En prøvetur på franske veier avslørte at Jaguar her har en teknisk avansert bil med sjel.

Publisert

XK8
XK8

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Da jeg første gang så XK8 på Geneve-utstillingen, ble jeg litt skuffet. Pen? Ja definitivt, men den manglet det engelskmennene kaller presence. Jeg trøstet meg med at den ville gi et mer aggressivt inntrykk når den kom på veien. Når jeg nå sitter midt i Cote-D´or, et stykke av Frankrike med et nydelig landskap og et nydelig veinett og betrakter en dyp grønn XK8, får jeg bekreftet mine antagelser; XK8 har alt det jeg forventer av en moderne Jaguar. Linjene er rene og elegante og fronten med den karakteristiske grillen er akkurat passe sint. Mye EType, men dette er samtidig moderne.

For Jaguar er historien viktig, men samtidig som de skal tilfredsstille de trofaste Jaguar-entusiastene, er de også avhengige av å skaffe nye. XK8 er derfor fri for sære løsninger. Dette er en moderne bil som er tilpasset moderne produksjonsmetoder. En regner med at fabrikken vil produsere ca 12.000 XK8 neste år. I fjor solgte de 5.800 XJS. En kraftig økning med andre ord, men prognosene er etter min mening svært forsiktige. XK8s argeste konkurrenter heter Mercedes SL, Lexus LC400, BMW 840i og Porsche 911, biler som har noen år på baken og nettopp det gir XK8 et lite fortrinn.

Elegant interiør
Rene linjer, mye tre og en ryddig og stram instrumentering gir interiøret et elegant og funksjonelt preg. Baksetene er bare til nødstilfeller, men de er der og gir akkurat den fleksibilitet en trenger i en bil som denne. Dashbordet er høyt og bruken av trepaneler forsterker dette inntrykket. Du sitter forholdsvis lavt, vel og merke med setene i laveste posisjon, alle betjeninger er innen rekkevidde og rattet kan reguleres i alle retninger. Alle brytere samt klimaanlegg og radio er samlet i midtkonsollen foran gearspaken.

Da jeg på pressekonferansen fikk høre hvor nært Jaguar har samarbeidet med Fords underleverandører, ble jeg litt bekymret. Helt uten grunn, viser det seg. Her er det ikke en knapp som eller hendel som kan minne om Ford, ikke en gang det innvendige speilet som har automatisk blending og er hentet direkte fra Scorpio Ghia, gir Ford-assosiasjoner. Derimot gir trepanelene og bruken av skinn et luksuriøst men ikke overdådig inntrykk. Jaguar har greid å beholde den rette atmosfæren samtidig som interiøret er funksjonelt og moderne.

Europas beste V-åtter
Motoren starter momentant og har allerede tilbakelagt 140 av den totalt 300 kilometer lange testruten. V-åtteren maler stille mens den går på tomgang, jeg legger inn D og er underveis. Motoren er knapt hørbar idet bilen ruller ut på veien og akselererer. Andre-, tredje-, fjerde- og femtegear, automatkassen sjalter så silkemykt at det er bare turtellernåla som avslører den. Motoren jobber uanstrengt og mykt, men samtidig svarer den spontant på alle beskjeder fra gasspedalen.

Testruten er lagt til B- og C-veier, veier av skiftende standard, men som i dette distriktet er oversiktlige med lange oversiktlige svingkombinasjoner. De passer XK8 perfekt."Min bil" er utrustet med det Jaguar kaller CATS (Computer Active Technology Suspension), et system som justerer dempingen og som sammen med større hjul gir bilen en mer sportslig fjæring og demping. Noen vil nok mene at det blir for stramt. På de franske veien kjenner jeg nemlig hullene og ujevnhetene forholdsvis godt samtidig som de store ujevnhetene takles behagelig, men kontant. For meg passer dette utmerket og den presise styringen kommer til sin rett.

Selv om bilen føles stor og tung, er den overraskende presis og lettkjørt på svingete vei. Styringen føles litt for lett med en gang du starter. Når hastigheten øker blir styringen tyngre, men uten at det går ut over styrefølelsen. Denne bilen stortrives på svingete og krevende veier. Kontakten med veien er meget god samtidig som hjulopphengene jobber effektivt og både sjåfør og passasjer sitter behagelig. Du kjenner ujevnheter og spor i rattet, men stabiliteten påvirkes ikke. For den som vil kjøre bil, er akkurat denne veikontakten med på å gi den rette kjørefølelsen. XK8 tåler å kjøres hardt i svingene og du skal være ganske brutal før det kommer antydninger om understyring.

XK8 har en motor som gjør det mulig å kjøre hardt. V-åtteren på fire liter gir 290 hk, mer enn noen annen serieprodusert Våtter. Med 393 Nm dreiemoment er det både akselerasjons- og trekkegenskaper nok. Motoren jobber lett og uanstrengt over hele turtallsregisteret. Selv om Jaguar engasjerte egne lydteknikere for å gi V-åtteren riktig "sound", er den stillegående, men når turtelleren viser bortimot 7.000 o/min har den en nydelig snert.

Perfekt automatkasse
XK8 leveres bare med automatgear, men hvilken gearkasse! Jeg har ikke kjørt noe som kan måle seg med denne: Lexus LS 400 ligger ganske nær, men ikke helt på samme nivå. Gearskiftene er silkemyke uansett motorbelastning og velger du å sjalte manuelt fungerer det også mykt.

Etter ca 180 km er det bilbytte og jeg overtar en Convertible med standard fjæring og demping, ikke noe CATS denne gang. Det første jeg legger merke til er et lavere støynivå. Både hjul- og motorstøy er bedre dempet samtidig som det myke taket gir overraskende lite vindstøy. I lave hastigheter og på småruglete vei er fjæringskomforten ikke vesentlig forskjellig, men over de store ujevnhetene er bilen med standard fjæring og demping mykere. Ved store ujevnheter i kombinasjon med sving er derfor ikke stabiliteten helt på samme nivå som i bilen med CATS. Men karakteren er den samme i begge bilene og vil du kjøre åpent får du på ingen måte svi for det. Kjøreegenskaper og komfort overbeviser, men for den som vil ha en litt mer sportslig bil, er nok en XK8 Coupé bedre. Vil du ha det beste Jaguar har å by på, velger du også CATS.

Det er lett å bli begeistret for Jaguars biler, men jeg har aldri blitt helt Jaguarfrelst, ikke før i dag. Motoren, kjøreegenskapene, kjørefølelsen, lyden og linjene; Jaguar har her en bil som utfordrer konkurrentene like mye på det følelsesmessige som det tekniske og jeg kommer tilbake med de tekniske detaljene i neste Bil.

JAGUAR XK8 COUPÉ:
Motor: 8-sylindret V-motor med fire overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 3996 ccm. 216 kW (290 hk) v/6100 o/min. 393 Nm v/4250 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatisk gearkasse. Antispinnregulering.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak.
Dekk: 245/50ZR17 (CATS: 245/45ZR18 foran, 255/45ZR18 bak.)
Mål: Lengde: 276,0 cm. Bredde: 182,9 cm. Høyde: 129,6 cm [130,6 cm]. Akselavstand: 258,8 cm. Sporvidde f/b: 150,4/149,8 cm.
Vekter: Egenvekt: 1615 kg [1705 kg].
Volum: Bagasjerom: 327 liter [307 liter]. Tank: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 6,7 [7,09] sek.
Toppfart: 251 [248] km/t
Forbruk by: 1,80 [1,78] l/mil
Forbruk landevei: 0,91 [0,89] l/mil
Pris: ca kr 1.300.000,-
Opplysninger i [ ] gjelder XK8 Convertible.

Powered by Labrador CMS