Jaguar XK8

XK8 er utviklet på rekordtid. 30 måneder har Jaguars utviklingsavdeling brukt på den antagelig viktigste bilen de noen gang har utviklet. For Jaguar betyr XK8 vinn eller forsvinn. Lykkes de ikke. blir det tungt å reise seg. XK8 skal bane vei for de nye Jaguarmodellene som kommer de neste årene. Det betyr at kvaliteten, finishen og Jaguar-karakteren må være der.

Publisert

XK8
XK8

Først publisert i BIL 11 - 1996.

Det kan være vanskelig å bedømme en bil etter å ha kjørt noen førseriebiler, men XK8 gir et overbevisende førsteinntrykk. Den er kanskje ikke best på alt, men den har karakter og skiller seg klart fra de tyske konkurrentene fra Mercedes, BMW og Porsche. Den har også definitivt mer karakter enn målestokken i dette segmentet; Lexus LC400.

XK8 har den første nye Jaguar-motoren på 13 år og den fjerde motoren utviklet av Jaguar. Målet var klart; denne motoren skal ikke bare ha literytelser som overgår konkurrentenes, den skal også ha vibrasjonsfri og stille gange, lavt forbruk, lang levetid og lave servicekostnader. En V-tolver var uaktuelt, det måtte bli en V-åtter.

Krefter i overflod
Når det gjelder ytelser, er det ingen tvil om at de har lykkes. Fireliteren yter 290 hk ved 6.210 o/min og maks dreiemoment er 393 Nm ved 4.250 o/min. Men kanskje like viktig er formen på dreiemomentkurven; du har hele 80% av maks dreiemoment — minimum 310 Nm — mellom 1.400 og 6.400 o/min. 73 hk/liter er mer enn noen annen serieprodusert motor i denne klassen. BMW 840 gir 65 hk/liter og Lexus gir 66 hk/liter. Med det samme vi er innom ytelser og V-åttemotorer; det er selvsagt ikke riktig som vi skrev i Bil nr 10, at dette er den sterkeste V-åttemotoren, det manglet et ord i den setning, nemlig: fireliters.

Den nye motoren vil få et bredt bruksområde. Det kommer mindre biler i kjølvannet av XK8, også disse vil få bruk for Våtteren. En V-åtter er mindre plasskrevende enn en tolver og Jaguar har virkelig greid å bygge den nye motoren kompakt. AJ-V8 som motoren heter, er bare 58 cm lang, 68 cm høy og 68 cm bred og veier 200 kg. V-tolveren er 90 cm lang, 68,5 cm høy og 75 cm bred og veier 340 kg. Det er ikke vanskelig å se at den nye motoren har et langt større anvendelsesområde.

I likhet med Porsches nye boxersekser, har også Jaguar-motoren separat tilførsel av kjølevæske til sylindre og topplokk for å sørge for at de får nøyaktig den kjøling de trenger. AJ-V8 er utstyrt med lange innsugningskanaler og variabelt innsugningsvolum. En finurlig detalj er at bensinrørene er lagt i innsugningsmanifolden slik at de kjøles av innsugningsluften. En viktig komponent for å få motoren til å yter sitt beste, er det avanserte motorstyringssystemet. Det tar seg ikke bare av tenning, kamakselinnstilling og bensininnsprøytning, men det styrer også automatgearkassen, ABSbremsene og det aktive dempersystemet CATS. Motorstyringen består av to 16-bits mikroprosessorer som hver har 192 kB minne. Tenningsanlegget har en coil på hver tennplugg og tennpluggene har platinaelektroder og en levetid på 160.000 km. Kamakselinnstillingen styres elektronisk, men betjenes ved hjelp av oljetrykk og regulerer innsugningskamakselen i to trinn slik at ventilene lukkes tidlig på lave turtall og sent på høye turtall. Det er 30 grader forskjell mellom de to innstillingene.

Automatic only
Kjøper du XK8 har du ikke noe valg, det må bli automatgear. Men hvilken automatkasse! Jeg har aldri kjørt noe som fungerer så knirkefritt og behagelig som dette. Gearkassen er utviklet av ZF det har vært en svært tett kommunikasjon mellom Jaguar og ZF også under utviklingen av styringsprogrammet til gearkassen. Dermed har Jaguar fått en gearkasse som er optimalt tilpasset den nye V-åtteren. Du har valget mellom å kjøre helautomatisk eller sjalte manuelt. Som de andre Jaguarmodellene har XK8 også det Jaguar kaller J-gate. Her ligger det manuelle gearskiftet i venstre spor, mens D er helt bak til høyre.

For å oppnå myke gearskift, sørger motorstyringssystemet for nær kommunikasjon mellom motor og gearkasse slik at motorens turtall er tilpasset gearkassens. Under akselerasjon reduseres motorens moment akkurat i det gearkassen skifter utveksling og likedan når du gearer ned for å bruke motorbremsen tilpasses motorens turtall slik at du får en silkemyk overgang. Gearkassen er lett å sjalte manuelt, men den er også lett å styre med gasspedalen og er lett å lære; den skifterkattemykt.

Tradisjonelt chassis
Jaguar har valgt velprøvde chassisløsninger. Opprinnelig hadde de ønsket å bruke samme hjelperammen for forhjulsopphengene som i XJS, men bunnpannen på den nye V-åtteren kom veien. XK8 har derfor fått en helt ny hjelperamme og nye forhjulsoppheng, men løsningene er kjente og består av doble oppheng med kortere bærearmer oppe enn nede. Bak brukes det velprøvde opphenget fra XJR.

XK8 har relativt myk fjæring og demping i standardutførelse. Den føles likevel fast over de små ujevnhetene og du har god kontakt med veien. Vil du ha en mer sportslig kjøreopplevelse og bedre stabilitet på svingete og humpete vei samt mindre krengning, skal du velge CATS (Computer Active Technology Suspension). CATS leveres bare i Coupéer og har fastere fjæring, mens dempingen reguleres. Følere som registrerer vertikal akselerasjon er plassert foran og bak i bilen og sammen med en føler som registrerer sideveis akselerasjon samt bremseføler og hastighetsføler, bidrar disse til å styre CATS. Styringspro-grammet er avansert, men systemet har bare to innstillinger, fast eller myk. Det reagerer lynraskt. Hvis du kjører mot en fartsdump, vil den allerede være registrert og dempingen justert til fast før forhjulene har passert fartsdumpen. I svinger vil dempingen også justeres til fast, det samme gjelder under kraftig akselerasjon og under oppbremsing.

For å oppnå god styrefølelse, men samtidig sørge for at XK8 er letthåndterlig ved parkering og i lave hastigheter ved bykjøring, har Jaguar valgt en tannstangstyring med variabel utveksling. Rundt senter er utvekslingen 18,7:1, mens den ved fullt rattutslag er 13,5:1. Dermed er styringen tung og gir god stabilitet rett frem, mens den er lett og krever får rattomdreininger (2,8 fra side til side) ved for eksempel parkeringsmanøvre. ZF har levert styreservoen.

Mens standardbilene har 245/50ZR17 dekk på 8 x17-tommers lettmetallfelger, har biler med CATS dekk på 245/4518-dekk på 8 x17-tommers felger foran og 255/45ZR18-dekk på 9 x17-tommers felger bak. Standard-dekkene har Pirelli og Jaguar utviklet i samarbeide, spesielt for XK8, og er en egen versjon av Pirelli P Zero Asimmetrico. XK8 med CATS har egne dekk, P Zero Direzionale foran og P Zero Asimmetrico bak. Pirelli har hatt et team som har fulgt utviklingen av XK8 siden sommeren 1994. Det er kjørt omfattende tester spesielt med tanke på dekkutvikling ved MIRAs testanlegg i British Midland og på Pirellis testbane Vizzola.

Assistanse fra Ford
Uten Fords assistanse kunne ikke Jaguar levd videre. Fords kapasitet når det gjelder utvikling, og deres underleverandører, har vært en forutsetning for at XK8 skulle kunne utvikles så raskt. — Med Ford i ryggen har vi vesentlig større tyngde når vi forhandler med underleverandører, noe som har åpnet nye dører for oss, forteller Bob Dover, som er en av mennene bak XK8.

Selv om utveksling av komponenter har vært ønskelig, er det lite Ford i XK8, overraskende lite. Det virker som Jaguar får det som de vil. En planlagt produksjon på 12.000 biler årlig burde være oppnåelig. Sammenlignet med konkurrentene har nemlig XK8 sin egen karakter. Samtidig som den frir til de samme kundene som vurderer biler som BMW 8-serie, Mercedes SL, Lexus LC400 og Porsche 911, er den helt annerledes enn disse bilene, ikke først og fremst av utseende, men den gir en helt annen kjørefølelse.

Teknisk har Jaguar all grunn til å ære selvtilfredse. Den nye V-åtteren overgår alle motorer jeg har kjørt i denne klassen, Lexus` V-åtter er den som kommer nærmest når det gjelder silkemyk gange og jevn effektutvikling. Når det gjelder fjæringskomfort er det biler som er bedre, men Jaguar har valgt et harmonisk forhold mellom kjøreegenskaper og fjæringskomfort. Foruten de designmessige løsningene, er det nettopp kjørefølelsen som bidrar til å gi XK8 dens unike karakter.

Noen mener Jaguars designere har sett for mye på E-Type og hevder at dette er en flau måte å dra nytte av tidligere suksesser på. Jeg for min del liker XK8s blanding av klassiske og moderne linjer.

Prisene var ikke fastsatt da vi skrev forrige omtale. Det er de nå. XK8 Coupé koster 1.382.000 kroner, mens XK8 Convertible koster 1.589.000 kroner. Til disse prisene får du en meget velutstyrt 4- seter og listen over fabrikkmontert tilleggsutstyr er også lang og inkluderer det meste fra koppholdere til 1.360 kroner til CATS til 49.850 kroner.

JAGUAR XK8:
Motor: AJ-V8. 8-sylindret V-motor med fire overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 3996 ccm. Boring og slaglengde: 86 x 86 mm. Kompresjon: 10,75:1. 216 kW (290 hk) v/6100 o/min. 393 Nm v/4250 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatisk gearkasse. Antispinnregulering. Hastighet v/100 o/min i 5.-gear: 51 km/t.
Styring: Tannstang med servo og variabel utveksling. Snudiameter: 11,0 m.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 245/50ZR17 (CATS: 245/45ZR18 foran, 255/45ZR18 bak.) Pirelli P Zero.
Mål: Lengde: 276,0 cm. Bredde: 182,9 cm. Høyde: 129,6 cm [130,6 cm]. Akselavstand: 258,8 cm. Sporvidde f/b: 150,4/149,8 cm.
Vekter: Egenvekt: 1615 kg [1705 kg].
Volum: Bagasjerom: 327 liter [307 liter]. Tank: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 6,7 [7,09] sek.
Toppfart: 251 [248] km/t.
Forbruk by: 1,80 [1,78] l/mil.
Forbruk landevei:
0,91 [0,89] l/mil.
Pris: kr 1.382.000,- [kr 1.589.000].
Opplysninger i [] gjelder XK8 Convertible.

Powered by Labrador CMS