-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scoop: Jaguar XK, åpen
Jaguar nærmer seg produksjonsutgaven av den ALC-prototypen de viste i Detroit. Vi har fanget den på Nürburgring.
På Goodwoods Festival of Speed (som du skal få lese om i neste utgave av BIL) dukket det opp en bil som i programmet ble beskrevet som Jaguar, 2005 Test Prototype. En kjørbar utgave av denne vinterens ALC.
Men langt fra den eneste for på testbaner rundt i hele verden, kjører nå utgaver som er enda litt nærmere produksjons- og sertifiserings-stadiet. Dette er en meget viktig bil for Jaguar, både teknologisk – aluminiumsteknikken for denne type bil – og kommersielt. Uansett hvor mange dieselstasjonsvogner Jaguar fremstiller, så er det denne type biler kattemerket er kjent for, og hvor de fremdeles kan grave seg noen helt egne og eksklusive nisjer. Og slike staves også p.r.o.f.i.t.a.b.l.e.
Regn med minst 4,2 liters V8 motor, regn med lukket utgave også, se ikke bort fra at også denne blir hetende XK, og håp på at den prises slik at det virkelig blir et godt stykke opp til den nye Aston Martin V8 Vantage.
Dette er den første Jaguaren Ian Callum har full kontroll med, og skal vi tro spionbildene har han i hvert fall fått gjennomslag for hjul og dekk som fyller hjulkassene. 18-tommerne ser massive ut. Men det er tvilsomt om han har fått til den E-type fronten han har drømt om. Nye regler for ikke-aggressive fotgjenger angrep har nok gjort sitt til at vi får en ganske høy og butt snute. Karosseriet får et meget sterkere skulpturpreg enn det foregående såpestykket, og taket på cabrioleten blir stoff-utgave og ikke metall.
Karosseriet, derimot, blir veldig metall, men akkurat som i det limte og nagla chassiset, er det aluminium vi snakker om her. (Nei, ikke sett deg på panseret. Oi – måtte du lene deg på den skjermen?)
Under skallet vil vi finne biter fra dagens XJ, så ut går alle de gamle XJS-bitene som gjør at dagens XK på mange måter kan trekke linjene tilbake til 70-årene. I forhold til XJ-chassiset er nok imidlertid akselavstanden for den nye XK kuttet med nesten 30 cm.
I tillegg til den 300 hesters 4,2 literen, vil vi nok kunne få både en økonomimodell med 3,5 liter og 260 hester, og i den andre enden en oppunder 500 hesters XKR-R som skal knekke en og annen AMG SL. Se ikke bort fra at det også kan bli en 200 hester dieselutgave.
Produksjonsutgaven av fasttak-modellen vil vi møte i Frankfurt, mens man må vente til Detroit, neste år, for å få se den åpne.