Kvaliteten i fritt fall

– Produksjonskvalitet er ikke det den en gang var. Og ikke tro vi sammenlikner med «gode, gamle dager», skriver J.D. Power i sin 2022 US kvalitets-rapport, – vi sammenlikner med 2021. Og Polestar endte på en absolutt bånn!

Publisert

J.D. Power har holdt på med disse studiene i 36 år nå. De vet hva de gjør, og bilprodusentene har sluttet å protestere. Undersøkelsen kan nemlig virke lite sofistikert – man intervjuer ferske nybil-eiere, her dreier det seg om modellår 2022 og spørringen har skjedd frem til april i år.

For å få laget en liste blir 84.000 personer kontaktet – de enten eier eller leaser en 2022 modell – og de blir bedt om å svare på 223 spørsmål i ni kategorier. Det dreier seg om alt, fra infotainment til motorytelse til utvendige speil til elektriske komponenter.

Svarene blir kokt ned til en ganske enkel parameter: feil per 100 biler.

For J.D. Power spiller det ingen rolle om motoren får sammenbrudd eller om et blinklys slutter å virke.

En feil er en feil – og det er den sikkert også for de fleste kundene.

Og 180 feil per 100 biler er altfor mange – det var det som var gjennomsnittet i år. Opp 11 prosent i forhold til 2021-bilene – og den høyeste scoren i undersøkelsens historie.

Det er pandemien som har gjort det, mener Power. Avbrutte forsyningslinjer skapte trøbbel i produksjonen, uferdige biler ble stående for lenge på båndet, eller ute hos forhandlerne. Flyten ved produksjonslinjene ble forstyrret.

Men det ble også pekt på at dagens biler kunne være mer komplisert enn nødvendig og mer enn det kundene egentlig krevde.

Infotainment var den gruppen som skapte mest trøbbel, i snitt 45 PP100 – som de kaller det.

Og tro ikke at de enkle elbilene slapp unna. Mens gjennomsnittet for biler med forbrenningsmotor var 175 PP100, hadde plugin-hybrider 239, mens de batterielektriske (og da har man trukket fra Tesla med 226 PP 100) lå på 240.

(Tesla er ikke med ‘offisielt’ fordi de nekter å formidle eierdata til J.D. Power, som imidlertid klarer seg selv og kan slå fast at Tesla ikke er den dårligste.)

Mitsubishi deler plassen med Tesla, så kommer, dårligere og dårligere, VW, Audi, Maserati, og Volvo (på 256). Nest sist er Chrysler, med 265 og på en absolutt bånn, med kjempeavstand til Chrysler, kommer Polestar, med 328 PP 100.

Før du begynner å diskutere dette hjemme: det er ikke noe i denne undersøkelsen som forteller hvor dyktig ettermarkeds-organisasjonen er til å rette opp disse negative inntrykkene.

Powered by Labrador CMS