-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Santos av Cartier
Denne gangen kommer det til å dreie seg mer om mannen enn om klokka. Og jeg ser ikke bort fra at det skal bli vanskelig å plassere begge i en bilsammenheng.
Albert Santos-Dumont var besatt av tanken på å fly. Født i Brasil av ”Kongen av Kaffe”, så han manglet ikke akkurat midler da han dro til Paris, som var sentrum for mekanisk transport, enten vi snakker på landjorden eller i luften.
Han kjøpte seg en bil og reiste rundt til de forskjellige skurene i Paris der de bygde ballonger eller mekket motorer. Først kjøpte han seg plass som passasjer i de store ballongene, men snart bygget og fløy han sine egne.
Fra 1895 til 1905 logget han 11 forskjellige motoriserte ballongkonstruksjoner av egen konstruksjon, som han hadde fløyet selv. Han kruset langs boulevardene i høyde med hustakene, og landet ved utendørs serveringssteder for lunch, og vant en rekke premier for sine pioner-tokter.
I 1906 hadde han – endelig – bygget sitt eget fly som han fortsatte å gjøre banebrytende innsats med.
At han lekte på kanten av avgrunnen hver dag, samtidig som han var en skikkelig playboy som pressen viet meget stor oppmerksomhet, gjorde at han ikke bare ble Paris’ yndling, men historiene om ham ble spredt over hele verden. For eksempel lanserte Columbus Motor Vehicle Company en modell i 1903 som het Santos Dumont.
Men det er ikke på grunn av denne bilen at navnet hans er kjent den dag i dag. Det er på grunn av Cartier og et middagsselskap Santos-Dumont ga i 1903 (eller 1904 – kildene varierer).
Det var et typisk Santos-Dumont selskap. Man fant Gustave Eiffel der, Antonio Prado, sønn av Brasils ambassadør i Paris, et par utgaver av Rotschild-slekten som var blitt hans gode venner etter at han hadde krasjet i hagen deres, dronning Eugenie, enke etter Napoleon III, prinsesse Isabel, datter av den siste keiser i Brasil, noen andre konge- og keiserlige, og Louis Cartier.
Vi bør vite at for eksempel Patek Philippe hadde bygget armbåndsuret flere tiår tidligere, men fremdeles ble slike oftest brukt av kvinner. Herrer hang fast ved sine lommeur.
Under middagen klagde Santos-Dumont til Cartier over hvor vanskelig det var å sjekke klokka når han var der oppe og fløy. Cartier brukte ikke mange dager på å konstruere et eget armbåndsur med en spesiell rem og lås som kunne legges akkurat der hvor flyveren kunne holde øye med den hele tiden.
Etter dette fløy han aldri uten sin spesiallagde klokke, og siden Paris var full av groupies som ville være akkurat lik sin helt, kopierte de hans Panamahatt, hans høye snipper og hans armbåndsur. Lommeur ble plutselig gammeldags.
Og det er kanskje her vi kan legge inn det lille bilelementet.
Flyet Santos-Dumont bygde ble døpt Demoiselle, det ble utstyrt med en liten tosylindret motor og ble bygget i mange eksemplarer av bilprodusenten Clement Bayard – fly og bil opererte egentlig hånd-i-hånd i tiden før første verdenskrig.
Men Santos Dumont friga alle konstruksjonstegningene, de ble for eksempel gjengitt i Popular Mechanics i USA – for han ville bidra til av flyvning ble en allemanns virksomhet. Småindustri over hele verden produserte deler og motorer til lokale Demoiseller i årevis deretter.
Det originale Santos-uret hans er nå utstilt ved siden av en 1908 Demoiselle, det siste flyet han bygde, på det store flymuseet på Le Bourget, rett utenfor Paris.
Når det gjelder Cartier-biten i denne historien, kunne vi selvfølgelig ha valgt en meget mer opplagt utvei, og babla fritt om deres nydelige Roadster-serie – fordi den har det samme navnet som spesielle, åpne bilkarosserier. Men vi holder oss til Santos-klokkene, som fremdeles produseres i stadig nye, og nydelige utgaver.
En av de siste har lagt seg på dagens såkalte ”skeleton watch” trend, der urskiven er et skjelett med god innsikt til innmaten. Men felles for dem alle er den helt spesielle rektangulære fasongen med de brutte hjørnene.
Santos-Dumont var en beskjeden fyr privat, men han hadde sikkert likt at den klokken som gjorde armbåndsuret populært stadig dukker opp i nye utgaver.