-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tyrefekting for viderekomne
Jota er navnet på den nye superbilen til Lamborghini. Ingenting er offisielt, men ryktene sier V12-motor med 700 hestekrefter og firehjulstrekk.


Lamborghini Jota (Datamanipulasjon: Carparazzi©):
Dagens Murciélago begynner å nærme seg ti år. Den har etter hvert blitt videreutviklet til flere nye varianter. For den som synes det blåser for lite i den ”vanlige” utgaven, finnes det også en roadster. LP 640 og LP 670 SV.
Illustrasjonen fra Carparazzi viser hvordan våre venner tror Jota vil se ut, når den trolig materialiserer seg mer offisielt i løpet av året.
Massive krefter
Til tross for at Lamborghini har tradisjon for å gi sine nye modeller helt nye navn, har Jota-navnet blitt brukt tidligere. Først på en testbil for en ny racingbil basert på Miura i 1970 – bare ett eksemplar ble bygget.
Senere, i 1995, dukker navnet opp igjen. Da som en spesialutgave av jubileumsmodellen av Diablo - SE30 Jota.
Mens de fleste av oss må kjøre rundt i masseproduserte familiebiler og tenke på utslippsgrenser og avgifter, er dette trolig mest av akademisk interesse for den som velger en Lamborghini.
700 hestekrefter fra en V12-motor som skal få direkteinnsprøytning. En løsning som både bidrar til høyere effekt og lavere utslipp. Det er trolig grunn til å skrive ”lavere” – for så langt henger ikke supersportsbiler og miljøvern spesielt tett sammen.
Trekk på alle fire
Supersportsbilenes evige utfordring har vært å formidle sine massive krefter ned i bakken. Løsningen har ofte blitt firehjulsdrift.
Med Audi/Volkswagen som eier av Lamborghini, kan det være nærliggende å tro at Jota henter sitt firehjulstrekksystem fra Sverige, altså Haldex. Du kan imidlertid regne med at oppsettet for denne er mer i slekt med Bugatti Veyron enn Skoda Octavia.
Innvendig vil man trolig hente inspirasjon fra Reventón, som så langt er tidenes dyreste Lamborghini.