-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tyrefekting for viderekomne
Jota er navnet på den nye superbilen til Lamborghini. Ingenting er offisielt, men ryktene sier V12-motor med 700 hestekrefter og firehjulstrekk.


Lamborghini Jota (Datamanipulasjon: Carparazzi©):
Dagens Murciélago begynner å nærme seg ti år. Den har etter hvert blitt videreutviklet til flere nye varianter. For den som synes det blåser for lite i den ”vanlige” utgaven, finnes det også en roadster. LP 640 og LP 670 SV.
Illustrasjonen fra Carparazzi viser hvordan våre venner tror Jota vil se ut, når den trolig materialiserer seg mer offisielt i løpet av året.
Massive krefter
Til tross for at Lamborghini har tradisjon for å gi sine nye modeller helt nye navn, har Jota-navnet blitt brukt tidligere. Først på en testbil for en ny racingbil basert på Miura i 1970 – bare ett eksemplar ble bygget.
Senere, i 1995, dukker navnet opp igjen. Da som en spesialutgave av jubileumsmodellen av Diablo - SE30 Jota.
Mens de fleste av oss må kjøre rundt i masseproduserte familiebiler og tenke på utslippsgrenser og avgifter, er dette trolig mest av akademisk interesse for den som velger en Lamborghini.
700 hestekrefter fra en V12-motor som skal få direkteinnsprøytning. En løsning som både bidrar til høyere effekt og lavere utslipp. Det er trolig grunn til å skrive ”lavere” – for så langt henger ikke supersportsbiler og miljøvern spesielt tett sammen.
Trekk på alle fire
Supersportsbilenes evige utfordring har vært å formidle sine massive krefter ned i bakken. Løsningen har ofte blitt firehjulsdrift.
Med Audi/Volkswagen som eier av Lamborghini, kan det være nærliggende å tro at Jota henter sitt firehjulstrekksystem fra Sverige, altså Haldex. Du kan imidlertid regne med at oppsettet for denne er mer i slekt med Bugatti Veyron enn Skoda Octavia.
Innvendig vil man trolig hente inspirasjon fra Reventón, som så langt er tidenes dyreste Lamborghini.