-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tyrefekting for viderekomne
Jota er navnet på den nye superbilen til Lamborghini. Ingenting er offisielt, men ryktene sier V12-motor med 700 hestekrefter og firehjulstrekk.
Dagens Murciélago begynner å nærme seg ti år. Den har etter hvert blitt videreutviklet til flere nye varianter. For den som synes det blåser for lite i den ”vanlige” utgaven, finnes det også en roadster. LP 640 og LP 670 SV.
Illustrasjonen fra Carparazzi viser hvordan våre venner tror Jota vil se ut, når den trolig materialiserer seg mer offisielt i løpet av året.
Massive krefter
Til tross for at Lamborghini har tradisjon for å gi sine nye modeller helt nye navn, har Jota-navnet blitt brukt tidligere. Først på en testbil for en ny racingbil basert på Miura i 1970 – bare ett eksemplar ble bygget.
Senere, i 1995, dukker navnet opp igjen. Da som en spesialutgave av jubileumsmodellen av Diablo - SE30 Jota.
Mens de fleste av oss må kjøre rundt i masseproduserte familiebiler og tenke på utslippsgrenser og avgifter, er dette trolig mest av akademisk interesse for den som velger en Lamborghini.
700 hestekrefter fra en V12-motor som skal få direkteinnsprøytning. En løsning som både bidrar til høyere effekt og lavere utslipp. Det er trolig grunn til å skrive ”lavere” – for så langt henger ikke supersportsbiler og miljøvern spesielt tett sammen.
Trekk på alle fire
Supersportsbilenes evige utfordring har vært å formidle sine massive krefter ned i bakken. Løsningen har ofte blitt firehjulsdrift.
Med Audi/Volkswagen som eier av Lamborghini, kan det være nærliggende å tro at Jota henter sitt firehjulstrekksystem fra Sverige, altså Haldex. Du kan imidlertid regne med at oppsettet for denne er mer i slekt med Bugatti Veyron enn Skoda Octavia.
Innvendig vil man trolig hente inspirasjon fra Reventón, som så langt er tidenes dyreste Lamborghini.