-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Seat Léon
Markedsføringsbudsjettet har vært stort, men salget er uteblitt.


Seat Léon
Seat Léon
Først publisert i BIL 1 - 2003.
Bortsett fra designen er dette et Volkswagenprodukt. Motorer, drivlinje, interiørdesign, hjuloppheng og plattform – jo, det er nok av likhetstrekk mellom Seat Léon, VW Golf og Audi A3. Det ryddige interiøret virker kjent – det kommer fra Audi A3, men har litt annen overflatestruktur. Førerplassen er ryddig, oversiktlig og moderne. Fireveis regulering av rattet er standard, og du sitter akkurat som du vil gjøre i en Golf eller A3.
Vår testbil har 180-hestersutgaven av VAG-gruppens 1,8-liters turbomotor, samme motor som vi finner i en rekke modeller fra Audi, Skoda og Volkswagen. Med 235 Nm er det krefter så det holder helt fra
kjelleren, og på vinterføre er firehjulsdriftsystemet med Haldex-clutch nesten en nødvendighet for å kunne utnytte motorens ressurser. Dette firehjulsdriftsystemet ble først brukt i Golf 4Motion, men Seat har utviklet egen programvare for Léon. I 180-hesteren har det en sportslig karakter, og tillater mindre sladdtendenser uten å gripe aktivt inn.
Léon er ikke blant de rommeligste bilene i kompaktklassen, men hevder seg godt i konkurranse med Golf, Astra og Focus. Plattformen og akselavstanden er den samme som for Golf. Bagasjerommet er ryddig og rommelig, og bakseteløsningen er forseggjort og praktisk. Léon gir i det hele tatt et meget godt inntrykk når det gjelder finish og kvalitet, og har stort sett de samme finessene som du finner i Golf. Utstyrsnivået er bra, og Léon er konkurransedyktig når det gjelder pris.
Kjøreegenskapene på Top Sport-utgaven er lagt på den sportslige siden, noe som blir understreket av 17-tommers hjul med lavprofildekk. Komforten kan derfor bli bedre, og spesielt hjulstøyen på kjettingslitt snødekke var gjennomtrengende. Fjæringskomforten er god, det sportslige oppsettet tatt i betraktning.
Designen skiller Léon fra konkurrentene og den høye hekken med de høyt plasserte baklyktene gir sammen med den karakteristiske fronten et aggressivt og sportslig preg. Dette passer utmerket til den sportslige karakteren det bygges opp under i markedsføringen.
Importøren sier: Vi er av den oppfatning at det ikke er noe feil med verken basisproduktet eller prisen. Forklaringen til at Seat ikke har tatt av i Norge ligger mye i manglende merkekjennskap hos bilkjøperne. Selv om den blir større, er kunnskapen om Seat og spesielt Leon lav. Bilen er markedsført som sportslig, noe som kanskje har gjort at den oppfattes som et nisjeprodukt.
Bil sier: Ingen har – målt i antall solgte biler – brukt mer på markedsføring av et bilmerke i Norge enn Seat. Men vinglete budskap om Seats image har forvirret markedet, og vektleggingen på sportslig karakter og markedsføring mot ungdom har nok ikke vært vellykket. For sterk satsing på en sportslig image kan være farlig – da vi spurte om en bil til vår test var det toppmodellen vi ble presentert for, mens det kanskje var modellen med 1,6-liters motor det burde vært satset på.
SEAT Léon 1.8 20VT 4 Top Sport:
Motor: 4-sylindret, bensin. Sylindervolum: 1781 ccm.
Effekt: 132 kW (180 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 235 Nm v/1950 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 6M.
Dekk: 225/45ZR17.
Mål: Lengde: 418,4 cm. Bredde: 174,2 cm. Høyde: 143,9 cm.
Akselavstand: 251,1 cm.
Sporvidde f/b: 151,9/150,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1471 kg. Tillatt totalvekt: 1896 kg. Maks vogntogvekt: 3396 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 340 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 80 km/t: 5,4 sek.
Aks. 40 - 80 km/t: 4,8 sek.
Aks. 70 - 100 km/t: 3,9 sek.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,8 sek.
Toppfart: 229 km/t
Forbruk snitt: 0,85 l/mil
CO2-utslipp: 283 g/km
Pris testbil: kr. 344.900,-
Aks. 0 - 100 km/t = fabrikkdata.
Forbruk i følge 99/100/EU.