RZ, elektrisk Lexus bygd delvis over samme tekniske lest som Toyota bZ4X. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: LEXUS RZ 450e

Kjøreglad Lexus – kort rekkevidde

Toyota gikk på trynet med bZ4X og ble tvunget til å restarte elbilsatsingen. Det har Lexus tatt lærdom av, og selv om RZ 450e befinner seg ganske langt unna å vinne rekkeviddetester, håper Lexus at bilens øvrige kvaliteter skal bidra til å doble merkets volum i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Lexus med Jan Christian Holm bak rattet i importselskapet kommer svært sent til elbilfesten, men legger seg ikke flat av den grunn, bretter opp ermene og tar sats: – Rekkevidde er ikke løsningen på alt. Vi vet vi ikke er best på rekkevidde, så vi må selge bilen på alle dens andre kvaliteter, sier Holm.

Bilen dette handler om heter RZ 450e, og er første Lexus bygd fra bunnen av som batterielektrisk bil. Utfordringen for Lexus og Holm er at RZ deler plattform, batteri og en del vitale komponenter med bZ4X, en bil Toyota tilsynelatende ganske motvillig utviklet da de måtte innse at verden ville ha batterielbiler og snudde ryggen til Toyotas elektriske førstevalg: brenselcellebiler foret med hydrogen.

Snakker knapt om Toyota

Lexus-direktøren: Ikke sikkert dette er bilen for alle, og akkurat det er viktig for oss å kommunisere.

Og ikke nok med det. Da bZ4X endelig dukket opp, førte store tekniske problemer til måneders lanseringsutsettelse for deretter å bli dømt nord og ned på grunn av kort rekkevidde.

Knapt noe ved RZ 450e henleder oppmerksomheten på Toyota-fetteren, verken utvendig eller innvendig.

– Vi laget ikke en elbil. Vi laget en Lexus, sier sjefingeniør Takashi Watanabe når bilen presenteres. Budskapet det males videre på er at mens den nevnte fetteren er mer å oppfatte som enn offroader, vil Lexus at RZ 450e skal framstå som kjøreglad. Derfor økte Lexus motorytelsen fra Toyotas 218 hk til 313 hk, 204 hk foran og 109 hk bak. Og der Toyota tilbyr både 2 WD og 4 WD, står det kun 4 WD på hekkluka til 450e, eller Direct4 som det heter på Lexus-språket.

Bare i «long range»-modus kobles firehjulsdriften ut for å spare energi.

Betydelig endret

Ved å gjøre betydelige endringer i hjuloppheng og videreutvikle det hydrauliske bremsesystemet, mener Lexus å ha hentet fram en bil som gjennom raskere og mer presis respons demper høybyggfølelsen.

Uansett kjører RZ 450e akkurat så bra og oppfører seg så komfortabelt det lar seg gjøre (den er særs støysvak) med en bil som nær bikker 2,3 tonn og som ikke er satt opp med luftfjæring eller bakakselstyring. Det å ikke tilby luftfjæring i en tilvalgpakke overrasker ettersom flere av konkurrentene, ikke minst fra Kina, tilbyr det på forholdsvis rimelige modeller.

Men dimbart panoramaglasstak og Mark Levinson-anlegget med 13 høyttalere lukter det premium av.

Liten batterikapasitet

Med Yoke-ratt og by-wire styring endrer RZ 450e fullstendig karakter og får Lexus-teknologien til å skinne.

Lexus representerer det ypperste fra Japans desidert største bilprodusent, men bilen renner ikke over av velvære, interiøret oppleves mindre elegant gjennomført enn i ladehybriden med omtrent samme navn: NX 450h. Jeg nevner bare en liten detalj som at panseret støttes oppe av et stag man må fikle på plass manuelt, og det triste faktum at bilen ikke trekker tyngre tilhenger enn 750 kg mens den omtrent like elegante, like motorsterke og betydelig billigere Nissan Ariya, trekker det dobbelte og i tillegg har betydelig bedre rekkevidde.

Bilens svakeste punkt er likevel, som Lexus-sjef Holm innledningsvis påpekte, batterikapasiteten oppgitt til 64,0 kWt netto der Ariya, for nok en gang å trekke fram bilmodellen som nå er klar med 4x4, opererer med 87 kWt netto kapasitet.

Ikke alle skal ha elbil

– Det er ikke sikkert dette er bilen for alle, og akkurat det er viktig for oss å kommunisere, presiserer Holm, som legger til at for enkelte kunder vil en ladehybrid eller hybrid enn så lenge være det beste alternativet.

Toyota-problemene har i det minste tvunget Lexus til ærlighet og de legger ikke skjul på at om bilen ser desidert tøffest ut med 20 tommer store hjul, stjeler de store hjulene 30-40 km rekkevidde målt mot 18 tommer store hjul.

I den høye differansen mellom brutto batterikapasitet på 71,4 kWt og 64 kWt som stilles til disposisjon ligger forklaringen på at Lexus, i likhet med Toyota på bZ4X, kan gi en million kilometer (!) batterigaranti. Det er det ingen andre produsenter som så langt har våget seg på.

Yoke-ratt om to år

Lexus har lenge fokusert på at RZ 450e etter hvert kommer med One Motion Grip (Yoke-ratt) koblet til by-wire styring. Men det skjer først om to år. Enn så lenge vil det runde rattet være standard.

Med Yoke-ratt og by-wire styring endrer RZ 450e fullstendig karakter og får Lexus-teknologien til å skinne. Mer om det leser du i tilleggssaken.

Enn så lenge tror Holm at det i et normalmarked skal være mulig årlig å selge 1000 eksemplarer av RZ 450e. Det betyr nær en dobling fra de siste år volum. De første eksemplarene ventes til Norge i løpet av april.

Da Lexus i 2021 registrerte mer enn 1400 biler, var drøyt halvparten av dem den batterielektriske varianten av kompakte UX, mens andelen elbiler i fjor sank til 40 prosent i et totalvolum redusert til 1150 biler.

VI SYNES

Elbil som med altfor lite batteri ikke får Lexus til å skinne, men som virkelig blir interessant når den om to år kommer med Yoke-ratt og by-wire styring.

Lexus RZ 450e Executive

Pris fra*Kr. 584 600
Pris testbil*Kr. 619 000
MotortypeElektrisk
Motor foran204 hk
Motor bak109 hk
Samlet ytelse313 hk/435 Nm
Batteri netto/brutto64,0/71,4 kWt
Lading DC/AC150/11 kW
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t5,6 sekuner
Toppfart160 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk16,8 – 18,7 kWt
Rekkevidde (WLTP)400 km
Dimensjoner (L/B/H)481/190/164 cm
Akselavstand285 cm
Bilvekt2 296 kg
NyttelastIkke oppgitt
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt750 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bakIkke oppgitt
Garanti/km5 år/200 000 km
Batterigaranti/km10 år/1 000 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Pris ex frakt/levering.

Yoke-rattet er fantastisk i kombinasjon med steer-by-wire. (Foto: Øivind Skar)
De første bilene er snart på vei til Norge. (Foto: Øivind Skar)
1000 biler er målet å selge første året. (Foto: Øivind Skar)
RZ blir helt klart Lexus bestselger i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Aldri noen tvil om at dette er en Lexus. (Foto: Øivind Skar)
Knapt mulig å se spor av Toyota her. (Foto: Øivind Skar)
Ikke premium med manuell panserstøtte. (Foto: Øivind Skar)
Yoke-rattet er det bare å glede seg til. (Foto: Øivind Skar)
Dette er rattet blir RZ levert med de to første årene.
Bagasjerommet kunne med fordel vært større, men 750 kg tilhengervekt er mer problematisk. (Foto: Øivind Skar)
Stor skjerm, men også Lexus har et og annet å lære om brukervennlighet og informasjonstilgjengelighet av Tesla og et par tyske konkurrenter. (Foto: Øivind Skar)
Girvelger på midtkonsollen. (Foto: Øivind Skar)
God plass til ladekabler under gulvet bak. (Foto: Øivind Skar)
Spesiell plassering av funksjonsknapper på Yoke-rattet. (Foto: Øivind Skar)
Bedre med hengslet lokk enn gummikopp. (Foto: Øivind Skar)
Lexus håper RZ vil bidra til doblet volum i Norge. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS