Renault Mégane-serien komplett

Når sedan, coupécabrio og ikke minst stasjonsvogn nå er på plass, er Méganeprogrammet klart for å bringe Renault oppover på salgslistene.

Publisert Sist oppdatert


Først publisert i BIL 11 - 2003.

Med stasjonsvogn på plass er grunnlaget lagt for mer fart i Méganesalget her hjemme. Stasjonsvogn er nesten like viktig i kompaktklassen som i familiebilklassen, blant annet fordi disse segmentene er alfa og omega for firmabilmarkedet – spesielt når stasjonsvogn kombineres med dieselmotor. Renault-importøren forventer at Sport Tourer – som er det offisielle navnet på stasjonsvognen – vil stå for 60 prosent av Mégane-salget, Scenic unntatt, det vil si mellom 900 og 1000 biler i året.

Stasjonsvognen deler spesifikasjoner med den nye sedanen, selvfølgelig bortsett fra volumet på bakrommet. Akselavstanden er strukket 6 cm i forhold til 3- og 5-dørs samtidig som bakre overheng er noen centimeter større. Dette betyr både bedre benplass i baksetet og rommeligere bagasjeplass. Faktisk kan stasjonsvognen vise til et lastevolum som er 45 liter større enn i storebror Laguna Sport Tourer. Sedanen har nødvendigvis et mer konvensjonelt og kjedelig utseende enn de kantete og særpregede 3- og 5-dørsmodellene, kanskje nettopp et salgsargument ettersom enkelte har vært tilbakeholdne med å satse på en bil med såpass dristig design.

Fem motorvalg
Motorprogrammet er velkjent, og de kombineres med fem- eller sekstrinns manuelle gearkasser, nærmere bestemt sekstrinns på største bensin- og største dieselmotor, femtrinns på de øvrige. 1,6- og 2,0-liters bensin kan også kobles sammen med Proactive-gearkassen, hvor automatikken kombineres med mulighet for sekvensiell manuell sjalting.

Den elektriske servostyringen er vi fortsatt ikke helt fortrolige med, men det virker som om Renault-ingeniørene har jobbet noen timer overtid etter at Scenic II ble lansert i Stockholm tidlig i sommer. Da lugget styringen rundt nullpunktet og styreresponsen var ikke den beste. Luggingen er borte i de Méganemodellene som vi har kjørt nå, men styrefølelsen står fortsatt noe tilbake fra tradisjonell hydraulisk styreservo.

Vi tar av oss hatten for at seks kollisjonsputer, klimaanlegg og radio/CD-spiller er standard på alle modeller. Ett trinn opp på utstyrsstigen hører også blant annet regnsensor, elektriske vindusheiser og utetemperaturmåler med. En Techno-pakke som inneholder håndfri nøkkelkort, ESP, xenonlys, fartsholder og innfellbare sidespeil leveres for 14.900 kroner på alle modeller. Sport Tourer settes sammen ved Renault-fabrikken i Palencia i Spania, mens sedanutgaven skrus sammen i tyrkiske Bursa.

Med og uten tak
Med sitt sammenleggbare glasstak fremstår Mégane Coupé-Cabriolet som en fleksibel, fullverdig fireseter. Taket av 3,15 mm tykt herdet glass, utviklet av Karmann, åpnes og lukkes automatisk ved hjelp av en knapp. Ingen låsehaker eller spenner skal åpnes, og forvandlingen fra coupé til cabrio tar 22 sekunder. Setene er senket 2,5 cm i forhold til de andre Mégane-modellene, ikke bare for å få bedre plass til håret, men også for å oppnå mer sportslig kjørestilling.

Mégane CC får et mer beskjedent motorutvalg. Kun 1,6- og 2,0-liters bensinmotorer står på programmet, men begge kan kombineres med firetrinns automatgear. Prisene starter her på 274.900 kroner for 1.6 Authentique, mens 2.0 Privilége topper listen med 349.900 kroner. Noen få forhandlere har fått CC inn i lokalene allerede, men tradisjonelt blir det ikke fart i salget før temperaturen stiger igjen.

Dette er Renault Mégane Sport Tourer:

Lengde: 450,0 cm. Bredde: 178 cm. Høyde: 150 cm. Akselavstand: 268,6 cm. Bagasjeromvolum: 520 - 1600 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS