-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Slik blir Mercedes neste el-SUV
Betegnelsen var først tiltenkt kompakt-klassen, men Mercedes har endret strategi. Det kan gi dem et solid forsprang på konkurrentene. Se våre eksklusive bilder.
Du får neppe se bilen på veien før et stykke inn i 2021, men det har ikke hindret vår dyktige illustratør i å lage flotte rendering av Mercedes’ kommende el-SUV, EQA. I tillegg sper vi på med spionbilder av en bil på test.
Når EQA kommer på markedet blir den første elektriske kompakt-SUV fra noen av premium-produsentene.
Trolig tar det flere år før Audi og BMW har noe tilsvarende, for selv om elbil-utviklingen går i rasende fart for tiden, står flere andre modeller fra disse produsentene i kø foran en kompakt-SUV.
Selv Tesla Model Y lar vente på seg – først 2021 kommer den til Norge om vi skal tro Tesla. Samtidig vet vi at Mercedes også har en EQB på gang, så de tar tydeligvis solide grep for å sikre seg en sterk posisjon i el-SUV-markedet.
Våre renderinger viser med stor nøyaktighet hvordan modellen vil se ut når den settes i produksjon neste år – vår illustratør bruker å være meget treffsikker.
Den vil selvsagt få overført en rekke designtrekk fra storebror EQC, noe som omfatter slanke LED hovedlys, en tett grill med aerodynamiske detaljer for å minske luftmotstanden maksimalt samt LED baklykter med en lysstripe som strekker seg tvers over bakluka.
Disse elementene vil du kjenne igjen på en rekke kommende elbiler fra Mercedes, inkludert den snart salgsklare EQV, EQB og toppmodellen EQS som vi så langt kun har møtt som konsept, men som utvilsomt blir den mest avanserte og prestisjetunge stjerne-modellen.
Første gang vi støtte på betegnelsen EQA var på en konseptbil som sto på Frankfurt-utstillingen i 2017, men det var en helt annen bil – nærmere bestemt en kompakt kombikupe på størrelse med en A-Klasse.
Denne er tydeligvis lagt på is foreløpig, og årsaken kan være utviklingen i markedet som går mer i retning SUV i alle størrelser. Samtidig er folk villige til å betale vesentlig mer for en kompakt SUV enn for hatchback i det ekstremt konkurranseutsatte C-segmentet (Golf-klassen).
Og for det tredje er det lettere å plassere en stor batteripakke i en høyreist SUV enn i en kompaktmodell med begrenset bakkeklaring.
Daimlers dedikerte elbilplattform lanseres først i forbindelse med EQS, så EQA er som EQC basert på en modifisert versjon av plattformen som ligger under nye A-Klasse og GLA.
Selv om arkitekturen er utviklet primært for biler med forbrenningsmotor, er den likevel så fleksibel at den gir plass til en batteripakke på inntil 60 kWt i kombinasjon med elmotor på hver aksel.
Mercedes EQA vil trolig tilbys med to- eller firehjulsdrift der toppmodellene med to motorer kan få opptil 300 hestekrefter og dreiemoment på 500 Newtonmeter.
Avhengig av batteripakken kan rekkevidden strekke seg opp mot 400 kilometer. Så kan du ta som en selvfølge at enhver ny elbil fra Mercedes kan benytte seg av hurtiglading slik at du «fyller» 10 mil rekkevidde på like mange minutter.