-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nissan lanserer et nytt alternativ
Jeg skal medgi at jeg måtte lese denne meldingen to ganger for å skjønne hva det dreier seg om. Jeg skal gjøre mitt beste for at du slipper det.
Nissan lanserer en ny teknologi med betegnelse e-Power, og som du sikkert har gjettet dreier det seg om biler med elektrisk drivlinje. Men de mangler en viktig detalj sammenlignet med tradisjonelle elbiler – nemlig stikkontakten. Derfor er systemet ulikt alt annet på markedet.
Elmotoren er hentet fra Leaf, verdens mest solgte elbil. Men i motsetning til Leaf, som lades fra strømnettet, benytter e-Power en liten bensinmotor som generator.
Fordelen er ifølge Nissan at systemet blir så kompakt at det kan brukes i småbiler siden den store batteripakken er erstattet med en vesentlig mer kompakt enhet.
Og du slipper unna rekkeviddeangsten siden bilen drives av bensin som er tilgjengelig 24/7 de fleste steder.
Bensinmotoren, en tresylindret 1,2-liter, har ingen forbindelse med drivhjulene. Den sørger kun for å forsyne batteriene med strøm når de nærmer seg utladet eller når belastningen er ekstra stor i høye hastigheter.
Siden elmotoren driver hjulene får man frem egenskapene som kjennetegner elbiler – som et kraftig dreiemoment ved lave turtall – førstemann ut av lyskrysset – og stille drift.
Ifølge Nissan vil forbruket fra en slik bil være på nivå med det man får i en tradisjonell hybrid, som f.eks. Prius.
Men de norske elbilfordelene kan du skyte en hvit pil etter – i Norge vil denne bli kategorisert som en vanlig hybrid, om den i det hele tatt kommer i salg her.
I Japan introduseres e-Power i Note, men systemet kan være kompakt nok til å få plass i nye Micra. Ikke et ord om batterikapasitet eller rekkevidde foreløpig. Men det er neppe så mange som sitrer av spenning.