-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Renault på Retromobile
Elektriske veteraner og Hot Rod!
Det var underlig å ramle over en elektrisk første generasjons Twingo på Retromobile i Paris i år. Men da vi oppdaget en elektrisk Renault Fire i nærheten, og så en Femmer, begynte det å ane oss at her skjedde det noe.
Det har lenge vært populært med
elektrisk retrofit på 2CV og Mehari i Frankrike. Blant de mange firmaene som driver med slikt er R-Fit.
Nå har de også utviklet byggesett for flere eldre Renaulter, og settene er åpenbart så bra at fabrikken selv går inn for dem.
Via Renault kan du bygge – eller få bygget – din egen Firer (1961-1992) til batterielektrisk. Allerede nå er det setter klart.
I september kommer det som skal brukes på Femmeren (1972-1996) og så, en gang neste år, kan første generasjons Twingo (1993-2007) gjøre seg klar.
Settene er godkjent av UTAC (Frankrikes TÜV) og du kan faktisk få elbil-subsidiene i Frankrike ved å montere på slik ombygging. Sammen med ombyggingen får du også alle dokumentene som gjør klart for ny typegodkjenning og omregistrering.
Begrensninger
Har du en brukbar Renault 4 vil det koste deg 11.900 euro for en komplett ombygging fortalte de på Retromobile-standen.
Nå må man selvfølgelig vite hva man kjøper før man klager over rekkeviddeangst og lang ladetid.
Selv om det er litiumbatterier, er ikke resten av systemet cutting edge. Batteriene er på 10,7 kWt, de lades gjennom en vanlig 220 V plugg på 3.30 og du kan håpe på 80 kilometer rekkevidde.
Toppfart og aks er uansett ikke noe å snakke om når det gjelder disse bilene, men det sies at vektfordelingen er uendret (ikke noe om vekten, derimot) og at transmisjonen er urørt. Med andre ord: en elbil som man kan skifte gir på.
Og i denne bilen: med en girspak som går horisontalt gjennom dashbordet.
Hot Rod
Men som om dette ikke var nok, forholdsvis alene sto en nydelig liten Hot Rod som het Mute.
Det viste seg å være hobbyprosjektet til Francois Chiron – en av de dyktige mekanikerne på Renault Classic.
Du ser klassiske spor i dette karosseriet også, bilen skal åpenbart ligne på en av de mange modellene fra 20-tallet, med det karakteristiske «kullskuffe»-panseret og med radiatoren bak motoren.
Det viste seg at det hele startet med at de manglet en modell NN i samlingen sin, og de bestemte seg for å bygge en replica på et passende 1924-chassis.
Puslespill
Det er med utgangspunkt i det arbeidet klassisk-folkene begynte å boltre seg med et hot rod prosjekt. Her har man hentet en forstilling fra en Primaquatre fra 1932, en bakaksel fra en Simca 1500, en girkasse fra en Trafic varebil. Hjulene foran er fra en Fregate, men de er ute etter noen større bak.
Dels for å få bilen til å «stå» riktig, men dels også for å skaffe litt komfort – bak er det nemlig ingen støtdempere.
Bilen har enda ikke fått noe interiør, men rattet er hentet fra det MT-Chassiset som skulle få replica-karosseriet. Setene skal komme fra en 4 CV ble vi fortalt, og siden det eneste instrumentet som fantes var et amperemeter, kan vi trygt gå ut fra at denne blir elektrisk.
Men dette blir åpenbart ikke noe R-Fit installasjon.
– Denne skal bli potent, sa Chiron med ettertrykk.
Han lovte også at det hele skulle være ferdig og debutere i sommer. Men hvor og hvordan – se, der var han like hemmelighetsfull.