-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Pallplass – på den gamle
NTNU-studentene satset høyt i år. De skulle på pallen. Dit kom de også, men det var med den lite fancy fjorårsbilen det skjedde.
Vi har tidligere fortalt om NTNU-studentenes satsing på Shell Eco Maraton. De har i mange år deltatt i klassen som heter Urban Concept, der bilene ser ut som ordentlige biler, men krympet.
Den virkelig jålete klassen er jo den der deltakerne triller rundt banen i en banan og nærmest imiterer en perpetuum mobile - det er nesten så de produserer energi der de kjører.
I år stilte Trondheim for første gang med en virkelig avansert bil i Prototype-klassen. 30 kg. vekt forteller litt om at her hadde man jobbet avansert – både med konstruksjon og med materialer.
Bilen ble tidlig et midtpunkt i Rotterdam, der konkurransen fant sted over helgen, og ble valgt ut som en av to biler som skulle delta i en forhåndsparade. Allerede da dukket de første problemene opp – luft der det skulle være hydraulikk i bremsekretsen.
Problemer er til for å løses, og det som var av problemer ble løst såpass bra at man klarte å bedre kjørelengden med 100 km/kWh da siste forsøk ble kjørt i går.
Les også: Studenter på lekkert sparebluss
Det betyr at bilen føyk oppover resultatlisten, og endte på en syvende plass med 631 km/kWh. Allikevel et godt stykke unna vinneren, fra Graz, som klarte nesten 1.100 km på 1 kWh.
Gamle-bilen klarte seg mye bedre. Den luktet lenge på en andreplass, men noen software-hikk gjorde at den endte på tredje. Akkurat som i fjor.
Her ble resultatet 199 km/kWh mens vinneren fra Frankrike klarte 312 km. En virkelig klasseseier, sølvvinneren lå nemlig bare 20 km foran Trondheim
Disse tallene sier også litt om forskjellen på Urban Conceptbilene og de ekstreme dråpetellerne som stiller i Prototype-klassen.
Det er altså heldigvis lov med gjenbruk i disse løpene, og ingen er vel i tvil om at NTNU-sigaren skal nå minst like langt som Urban Concept-deltakeren for lengst har gjort.