-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Adjø Pajero
Kongen av vanskelige veier og kongen av Rally Dakar, Mitsubishi Pajero, har abdisert.
Først publisert i bladet Bil 10-2019.
Mitsubishi Pajero debuterte i Japan i mai i 1982 og var allerede året etter i Norge. I løpet av de tre påfølgende årene, og naturligvis godt hjulpet av varebilreglene, ble Pajero et dagligdags syn i trafikkbildet.
En firedel av de snaut 24.000 Pajero som er solgt i Norge gjennom 27 år, fikk skilt på i disse årene, grønne skilt vel og merke.
For mange med aktiv livsstil og ikke nødvendigvis behov for baksete, var Mitsubishi Pajero en av de realiserbare drømmebilene. Med baksete ble den for de fleste kun en drøm.
Ørkenvinner
I løpet av året ruller sliteren med 12 seire fra ørkenrallyet Rally Dakar inn i bilhistorien, inn på de evige motorveier. Produksjonen har opphørt og kun få biler er igjen i Norge. Noen erstatter planlegges ikke.
Det har ligget i kortene i mange år at Mitsubishi ikke kom til å ta seg råd til å utvikle en ny Pajero.
Markedet for store SUV-er dekkes av de få som er tilbake som eksempelvis Toyota Land Cruiser, Jeep Wrangler, Land Rover Discovery og ørkenskip i luksusklassen som Mercedes G-klasse.
Pickupene tok over i nyttedivisjonen og blant SUV-ene er det nå by-jeeper i alle størrelser som gjelder. I USA gjelder litt andre regler, men der passer Pajero definitivt ikke inn.
Det er noe voksent over Pajero som inntas etter en aldri så liten klatreøvelse til et førersete med utsikt omtrent som fra toppen av Galdhøpiggen. Begrepet «Konge på veien» får først mening i biler på denne størrelse og oppover.
Lastekonge
Du merker ganske raskt at Pajero har mange år bak seg, men spiller det egentlig så stor rolle i hverdagen? Dette er neppe førstevalget til bryllupskjøring med mindre innholdet til bryllupsfesten befinner seg ombord i det 2,4 kubikkmeter store varerommet.
Og enda har jeg ikke kommet til trekkevnen på 3,5 tonn, 500 kilo mer enn Toyota Land Cruiser og nok til å dra med alt innboet i en middels leilighet, en tung kompressor, to svette gamper eller en diger båt.
Selv om produksjonen er stanset fordi Pajero ikke henger med i kommende utslippskrav, ikke har de førerstøttesystemene den vestlige verden nå krever og er ganske utdatert på infotainment-teknologien, har den helt klart fortsatt mange venner.
Eksempelvis trekkevnen matches kun av SUV-er og pickuper på samme størrelse, og robust bygget som Pajero er, har den helt andre terrengegenskaper enn de spinkle og asfaltbygde by-SUV-ene.
Lastekapasitet på 674 kilo inne i bilen sier mest om bilens soliditet, og med 1,76 meter langt varerom er skilleveggen ikke på noen måte til hinder for optimal innstilling av førersetet.
LIKER
- Barsk på veien
LIKER IKKE
- Frakjørt teknisk
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Pris | fra kr 1.022.000 (person), |
Pris testbil | kr 559.300 |
Motor | 3200 ccm R4, turbo diesel |
Effekt | 190 hk/441 Nm |
Drivlinje | 5A, lavgir, firehjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 10,5 sek |
Toppfart | 180 km/t |
Forbruk | 0,92 l/mil (NEDC) |
Testforbruk | 1,11 l/mil |
CO2-utslipp | 245 g/km (NEDC) |
NOx-utslipp | 51,7 mg/km |
Dimensjoner | 490/188/190 cm (L/B/H) |
Bagasje/varerom | 1080/1790/2400 liter |
Bakkeklaring | 21,0 cm |
Egenvekt | 2281 kg |
Tilhengervekt | 3500 kg |