-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Ikke som alle andre
Litt større, ganske annerledes, en blanding av Golf og RAV4 – det er Nissans nye Qashqai. Den ser ut som en liten SUV, men er det ikke.


Nissan Qashqai
Først publisert i Bil 2/3-2007.
Ingen skal beskylde Nissan for å kopiere andre når de nå lanserer Qashqai. Bilen er designet, utviklet og produseres i England. Selv Japan skal få bilene fra Sunderland. Nissan innrømmer åpent at de i bilsammenheng er lilleputter og dermed kan de gjøre ting annerledes. Qashqai er da også blitt en bil det ikke er lett å sette i bås.
Den ser ut som en forminsket VW Touareg og man skulle tro at det er en tøff, liten SUV med jeepegenskaper. Nei, sier de som har utviklet den. De vil heller at bilen sammenlignes med VW Golf eller Toyota Auris. Bilen skal koste som en Golf – men der stanser også sammenligningen. Forvirret?
Ingen grunn til det. Qashqai er en bil med størrelse, komfort og ikke minst kjøreegenskaper som mange klart vil sette stor pris på. I følge produktekspertene skal kunden være han eller hun som synes SUV er ganske smart – men som ikke har behov for terrengegenskaper.
Bilen er letthåndterlig i tett bytrafikk, og man behøver ikke skammel for å komme inn eller ut av bilen. Ei heller plass som for en leddbuss når man skal lukeparkere. Mindre praktisk er det at bakluken i fullt åpen posisjon ikke tillater at en person på 1,80 meter kan stå oppreist.
4WD bare med stor motor
Qashqai er ti cm lengre enn VW Golf og ti cm kortere enn Toyota RAV4. Bilen kommer med fire motorvarianter – to bensin og to diesel. Den leveres med både forhjulstrekk og firehjulstrekk – men firehjulstrekk leveres bare med to-liters motor, og det er noe Nissan i Norge misliker. De tror nemlig at bilene med 1,5-liters dieselmotor (samme motor som i Renault Scenic, se side 21) blir den mest solgte i Norge. Men da er altså firehjulstrekk ikke mulig. Det vil skuffe mange.
For firehjulsløsningen er smart, med tre løsninger i samme bil. Med en knapp sentralt på dashbordet kan man selv bestemme om man vil kjøre med bare forhjulstrekk, la systemet selv bestemme om man skal ha trekk på to eller alle fire hjulene eller man sperrer systemet slik at bilen hele tiden har firehjulstrekk. Dermed har man det beste fra flere løsninger.
Qashqai har gode seter med solid støtte, og plassen i baksetet gir god sikt i alle retninger. Bilen er meget stillegående, og kombiløsningen er både enkel og øker bagasjeplassen fra 410 liter (5-seter) til 1513 liter når alle seter er klappet sammen.
Takket være at bilens støtdempere er lagt noe mer skjevt enn normalt er det bedre plass bak. Seks kollisjonsputer er standard, og Nissan håper og tror at bilen skal bli best i sin klasse når det gjelder kollisjonstester. Det vil kommende EuroNCAP-test vise.
Qashqai er et merkelig navn. Fabrikkens eksperter mener at det ikke er noen som bryr seg om hvordan man skriver navnet på en bilmodell. Når har bilens eier behov for det? De hever navnet lyder elegant, og det er det viktigste.
Så får heller trafikkbetjentene slite når de skal skrive ut forelegg for feilparkering – men navnet uttales Kaskai. Fin bil – vanskelig navn.
Kort om bilen: